La imatge de l'anunci de l'empresa de menjar ràpid que ha desencadenat la polèmica (Mar Vila)

"No és pa tumaca però tambè estic ric": l'anunci que maltracta el català i encén la xarxa

La campanya de KFC circulava en autobusos de Barcelona i serà retirada aquest dilluns a la nit

Actualitzat

Una foto que mostra un anunci amb un català totalment deformat en un autobús de Barcelona s'ha propagat com la pólvora a Twitter. L'anunci és d'una cadena de menjar ràpid i mostra una gran hamburguesa i l'eslògan: "No és un pa tumaca però tambè estic ric".

L'autora de la imatge és la periodista Mar Vila, que la va piular i ara té milers de visualitzacions i centenars de comentaris. Segons ha explicat al 324.cat, va veure l'autobús entre els carrers Marina i Gran Via de Barcelona.

El cartell estava tan mal escrit que va quedar estupefacta i es va afanyar a capturar-ho amb el mòbil. La xarxa ha fet d'altaveu i s'ha omplert de queixes i burles. TMB ha confirmat a TV3 que la campanya de KFC serà retirada aquest dilluns a la nit de tots els autobusos de Barcelona.

Segons expliquen, ha estat l'agència de publicitat Promedios, l'encarregada de la campanya, qui els ho ha demanat.

 

"Jo també ric, per no plorar"

El tuit amb la foto del cartell ja l'han vist més de mig milió de persones i té centenars de comentaris. La majoria se sorprenen de la traducció desastrosa, amb faltes d'ortografia i un eslògan que, de tan mal escrit, costa d'entendre.

Per començar, "tumaca" hauria d'haver estat "tomaca" o "tomàquet". El "també" està accentuat a la inversa. "Estic ric" vol dir, d'una manera molt forçada, que "ara mateix tinc molts diners". En cap cas pot significar que alguna cosa té bon gust o és bona.

Molts s'han posat les mans al cap i també han sorgit comentaris enginyosos.

 

Traducció automàtica fallida o estratègia?

La traducció sembla feta de manera barroera i literal del castellà. Sospitosament, el traductor de Google mostra un resultat molt similar si s'hi escriu la frase en castellà. A la primera part, això sí, cal posar imaginació amb això del "pa tumaca".

El que és innegable és que l'anunci de l'empresa ha tingut una difusió brutal i no es pot descartar del tot la hipòtesi que pugui haver estat una estratègia calculada. La mateixa autora del tuit sosté en una entrevista a l'InfoK:

"Tinc el dubte de si aquesta empresa va escriure aquest anunci malament perquè ara tots estiguem parlant de com ho van fer de malament".

ARXIVAT A:
Viral Català Transport públic
Anar al contingut