Netflix perd abonats per primer cop en deu anys i estudia una opció més barata amb anuncis
Entre les mesures, Netflix estudia crear un abonament més barat amb publicitat

Netflix perd abonats per primer cop en deu anys i estudia una opció més barata amb anuncis

La companyia atribueix la crisi a la fi del confinament, la guerra d'Ucraïna, la creixent competència i les subscripcions compartides

Actualitzat

Netflix perd 200.000 usuaris en un trimestre, el primer que disminueix el nombre de subscriptors en 10 anys. Això ha anat acompanyat de la caiguda a borsa de les seves accions en un 26%.

Però això seria només la punta de l'iceberg. Les projeccions de la mateixa companyia preveuen perdre 2 milions d'usuaris els pròxims mesos. Això suposaria el pitjor any de la seva història.

L'empresa ja ha posat a prova mesures com la de fer pagar un suplement als que comparteixen la plataforma i n'estudia d'altres com oferir una subscripció més barata amb publicitat.

Netflix en el seu balanç atribueix aquest sotrac a diverses causes, com ara la fi dels confinaments estrictes per la pandèmia, que molts usuaris comparteixen la contrasenya o la competència amb més plataformes que cada cop saturen més el mercat. De tota manera Netflix assegura que la quota de televisió i de subscriptors s'ha mantingut estable als Estats Units.

Netflix atribueix a diverses raons la pèrdua de clients i la caiguda a la borsa (Reuters/Dado Ruvic)


Caiguda a la borsa

La primera repercussió de la notícia de la pèrdua de clients es va reflectir a la borsa. A Wall Street, les accions van caure fins al 26%, una pèrdua d'uns 40.000 milions de dòlars del capital de la companyia, que des del gener ha perdut gairebé la meitat del seu valor.

La companyia ha obtingut uns beneficis de 1.597 milions de dòlars nets, per sota dels 1.706 de l'any anterior.

La tendència a la baixa també ha afectat altres plataformes en menor mesura, però també més petites, com Roku, que ha caigut més d'un 6%; Walt Disney, un 5%, i Warner Bros Discovery, un 3,5%.

La inflació, la inestabilitat política per la guerra d'Ucraïna i la paralització de rodatges per l'impacte del coronavirus són altres motius amb què Netflix justifica els mals resultats.


El tancament a Rússia fa perdre 700.000 abonats

L'empresa vincula a l'aparició de nous competidors com Disney+ o Appletv el seu estancament, però també que la suspensió del servei a Rússia va tenir com a conseqüència la pèrdua de 700.000 abonats d'aquest país.

Asseguren que si no s'hagués pres aquesta decisió, el balanç de subscripcions en aquest període hauria estat positiu, amb 500.000 usuaris nous. De tota manera, els resultats quedaven lluny de les previsions de creixement, que auguraven 2,5 milions de clients nous.

Subscripció més barata amb publicitat

Per combatre aquesta situació, Netflix, entre altres mesures, estudia oferir una subscripció més barata amb anuncis. Ho va anunciar el cofundador de la companyia Reed Hastings durant una intervenció virtual amb els inversors per informar sobre la situació de la companyia.

"Aquells que han seguit Netflix saben que jo sempre he estat en contra de la complexitat de la publicitat i en favor de la senzillesa d'una subscripció. Soc encara més fan de donar opcions als consumidors. Té molt sentit, permetre que els clients que vulguin una opció més barata i tolerin els anuncis ho puguin fer. És una cosa que abordarem al llarg de l'any que ve o d'aquí dos."

Altres plataformes com Hulu, HBOmax i Disney+, ja tenen opcions més barates que interrompen l'emissió de sèries i pel·lícules per introduir breus pauses de publicitat.


Fer pagar les subscripcions compartides

Una altra raó, segons les dades de Netflix, és que té 222 milions de comptes de pagament actius, però 100 milions de llars més --30 milions als Estats Units i el Canadà-- accedeixen a la plataforma amb les credencials d'un altre usuari. "Hem de fer que paguin fins a cert punt per això", va apuntar Hastings.

El mes passat, la companyia va iniciar un programa pilot a Xile, Costa Rica i el Perú que fa pagar un suplement per les subscripcions compartides amb altres persones fora del domicili de l'usuari.

L'aparició de noves plataformes ha fet créixer la competència (Reuters/Mike Blake)

Produccions en altres llengües i països

Després de la cancel·lació de moltes produccions a causa de la pandèmia, les plataformes van gastar 50.000 milions de dòlars en nous continguts, l'any passat, segons un estudi d'Ampere Analysis. Això suposa un augment del 50% respecte al 2019. El que va causar l'anomenada "guerra de streaming", que, en un intent per atraure o retenir subscriptors, va agreujar la creixent competència causada per la fragmentació del mercat entre les plataformes.

En aquest context, Netflix va pronosticar que perdria 2 milions de subscriptors de cara al pròxim trimestre, malgrat el retorn de sèries tan esperades com "Stranger things" i "Ozark" i el debut de la pel·lícula "The grey man", protagonitzada per Chris Evans i Ryan Gosling.

Però la companyia veu encara camp per córrer en la producció en altres països --actualment en 50--, amb localitzacions, llengua i productes, per aproximar-se al públic de cada regió.

"Mentre que centenars de milions de llars paguen per Netflix, més de la meitat de les llars amb banda ampla del món encara no ho fan, cosa que representa un gran potencial de creixement futur", diu la companyia en un comunicat.

Destaquen, en aquest sentit, que títols com "Squid game" ("El joc del calamar"), "La casa de papel" part 4 i "All of us are dead" ocupen les sis temporades més populars de televisió.

Millenials i generació Z: jocs i música

Un altre repte que afronten és el generacional. Les plataformes de streaming no són l'única forma d'entreteniment dels consumidors. L'última enquesta de Digital Media Trends de Deloitte, publicada a finals de març, va revelar que la generació Z, --entre 14 i 25 anys-- passa més temps jugant que veient pel·lícules o sèries de televisió a casa, o fins i tot escoltant música.

La majoria dels consumidors de la generació Z i millenials enquestats van dir que passen més temps mirant vídeos creats pels usuaris com els de TikTok i YouTube que no pas mirant pel·lícules o programes a les plataformes.

A més de recuperar-se de la pèrdua d'abonats i assumir un creixement més lent a causa de la saturació del mercat, el balanç de Netflix, la plataforma que més ha crescut durant la pandèmia, mostra, segons David Keller, cap de StockCharts.com d'anàlisi d'estratègies de mercat, que "la tendència a l'alça que ha viscut (Netflix) fins ara té límit".

 

ARXIVAT A:
Mitjans de comunicacióTelevisió
Anar al contingut