Neguit pel pas de trens de mercaderies perilloses a tocar de les cases al Camp de Tarragona

La via no hauria d'estar a menys de 75 metres d'edificis habitats, però en poblacions com Tarragona, Altafulla o Torredembarra passa molt més a prop d'alguns edificis
Redacció
TEMA:
Transport de mercaderies

El transport de mercaderies per tren ha guanyat pes els últims anys a Catalunya i és una de les apostes de futur per aconseguir una mobilitat més sostenible ambientalment. A dia d'avui hi ha més de 400 km de vies per on circulen trens de mercaderies. La que acumula més trànsit és la que va per la costa, que és per on --en teoria-- algun dia passarà el Corredor Mediterrani.

Però també és la via per on passen trens amb mercaderies perilloses, com ara gasos tòxics o inflamables. Concretament, entre Tarragona i Barcelona aquesta via està considerada de risc molt alt. Això és així perquè les construccions haurien de ser a més de 75 metres de la via, però en el tram que passa pel Camp de Tarragona el tren travessa pobles, i en poblacions com Tarragona, Altafulla o Torredembarra algunes cases hi són a tocar.

En total, travessa 145 municipis que, tal com marca el Transcat de Protecció Civil, haurien de tenir un pla d'actuació municipal. Tot i això, un 30% dels pobles no el tenen fet.

Per la línia que va del port de Tarragona a Sant Vicenç de Calders hi passen més de 200.000 tones l'any, i el 40% és material molt inflamable, com àcid clorhídric i butà.


Una via per l'interior

Alcaldes, entitats ecologistes i veïns de la zona demanen que aquests combois passin per l'interior, pel perill que representen. Per Eugeni Sedano, de la Plataforma Mercaderies per l'Interior, els responsables polítics "han d'entendre que el transport d'aquestes mercaderies per via ferroviària necessita d'una via segregada exclusivament per a mercaderies que passi per l'interior".

Els alcaldes afegeixen, a més, que la presència d'aquestes vies per on passen mercaderies perilloses condiciona el planejament urbanístic dels municipis.

També Protecció Civil alerta dels alts riscos que aquesta situació té per als veïns, pel volum de trens que hi passen. Reclamen tenir accés a informació detallada sobre els trens carregats amb material sensible per, si hi ha algun incident, poder actuar amb més garanties. Renfe, la principal operadora, ja ha dit que facilitaran aquestes dades, tot i que Protecció Civil diu que encara no les té.

Mentrestant, el Ministeri de Transports i Mobilitat diu que estudia crear una nova línia per treure les mercaderies de la costa, però no hi posa data.

ARXIVAT A:
Transport de mercaderies
VÍDEOS RELACIONATS
El més llegit
AVUI ÉS NOTÍCIA
Anar al contingut