"Necessito mestres!", el crit de socors d'escoles i instituts agreujat per la Covid
En algunes especialitats, com el català, la borsa de substituts està buida des de començament de curs
"Necessito mestres!", el crit de socors d'escoles i instituts agreujat per la Covid

"Necessito mestres!", el crit de socors d'escoles i instituts agreujat per la Covid

En algunes especialitats, com el català, la borsa de substituts està buida des de començament de curs

Laura Galan Actualitzat
TEMA:
Educació
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player

A l'Institut de Secundària Laia l'Arquera de Mataró falta un professor de català per cobrir una plaça durant tot el curs que, a més, té la tutoria d'un grup de tercer d'ESO. Els alumnes fan aquestes classes amb els professors de guàrdia, però difícilment avancen temari. La direcció del centre fa tot el que pot per trobar un substitut, però no se'n surt. No n'hi ha cap a la borsa dels Serveis Territorials d'aquesta zona. 

Mercè Jiménez González és presidenta de l'AMPA i mostra la seva inquietud. "El més preocupant és que es tracta d'una baixa de llarga durada", explica.

No és un cas aïllat. A les baixes habituals, ara s'hi suma el context de la Covid, que complica el dia a dia en alguns centres educatius. Viuen una situació similar altres escoles i instituts.

Marina Sureda, portaveu de l'Intersindical-CSC, corrobora la preocupació, que, assegura, ve d'abans de la pandèmia en algunes especialitats. "El simple fet que hi hagi una escola o un grup sense un tutor o sense un professor de matemàtiques o de català més d'una setmana, considerem que és un problema greu, seriós."

En una escola de Santa Coloma de Gramenet estan tan al límit que han llançat un missatge desesperat a la recerca de mestres, que s'ha fet viral.

 

Precisament, en l'especialitat de català ja fa més de tres anys, explica Sureda, que la borsa de professors suplents està buida des que comença el curs. Segons Sureda, falten docents de totes les especialitats tant a secundària com a primària.

"És un tema de falta de previsió perquè ja fa anys que aquesta situació es veia venir."

Per part d'Educació, la secretaria general del Departament, Núria Cuenca, assegura que aquest curs, en previsió que el tema de les subtitucions s'agreugi per l'efecte de la Covid, es fan nomenaments tres cops per setmana. Se'n fan, diu, entre 300 i 400 cada dia, un miler a la setmana. Però en alguns casos els candidats renuncien a la plaça.

"Els nomenaments proposats no han acabat sent acceptats per les persones a qui se'ls assignava la plaça i això inevitablement fa que hi hagi un retard en la designació d'aquestes substitucions."

Per Núria Sureda, "les condicions laborals no són gaire engrescadores i no hi ha polítiques per incentivar la formació de docents". Explica que en molts casos s'ofereixen suplències per a un terç de jornada en centres lluny de casa que rarament són acceptades.

Des de l'Intersindical-CSC, opinen que l'oferta de màsters per ser professor de secundària es queda curta. A més s'hi afegeix que a Catalunya 1 de cada 10 docents és valencià, i segons la USTEC, aquest any molts han tornat al seu lloc d'origen per la gran demanda de professorat.
 

A Catalunya actualment hi ha 1.241 grups confinats, que representen un 1,7% del total. I els alumnes i professors positius ronden el 0,3%. Només un centre està tancat, una llar d'infants de l'Hospitalet de Llobregat.

 

 

 

ARXIVAT A:
Educació Coronavirus

VÍDEOS RELACIONATS

Anar al contingut