Nadal negre per al cava: pocs brindis i vendes sentenciades amb la restauració tancada

Les grans empreses salven l'any gràcies a les exportacions, però les petites pateixen un Nadal sense reunions familiars i restaurants tancats

Iván GutiérrezActualitzat

"És el pitjor Nadal de la història del cava", sentencien diverses personalitats del sector. I no és una època qualsevol per al sector, durant aquests dies tota una indústria s'hi juga fins al 40% de les seves vendes anuals. I, més, en un producte tan estacionalitzat i associat a la celebració com és el cava, on el sector ja assumeix que 2020 serà un any per oblidar.

Un dels empresaris que té el termòmetre més fi per fer una afirmació tan contundent és Pere Ferrer, co-conseller delegat de Freixenet i empresa més gran del sector:

"Jo no recordo en el mercat domèstic un any tan dolent per al cava, ni en la crisi del 2008, mai.

Freixenet encara salvarà l'any gràcies a les exportacions, on Alemanya i Regne Unit estan fins i tot amb petits creixements gràcies al consum als supermercats.

 

Diverses ampolles de cava Freixenet
Diverses ampolles de cava Freixenet

 

Les petites pateixen més

Però d'aquest doble efecte, no se'n poden beneficiar les caves més petites. És el cas de Gramona, on un membre de la sisena generació, Leonard Gramona, assegura que estan lligats a l'hostaleria perquè fan "un vi escumós molt gastronòmic, venem la major part del nostre producte a restaurants, i els tancaments ens han afectat moltíssim".

Gramona confessa que estan preocupats perquè han "vist com molts dels nostres clients pateixen, i això també ens afecta a nosaltres, no saber si continuaran oberts".

A més de la crisi de liquiditat que han viscut moltes companyies, com la seva, que s'han hagut d'endeutar per "seguir pagant lloguer, empleats i instal·lacions".

 

Ampolles de cava a la fàbrica de l'empresa Gramona
Ampolles de cava a la fàbrica de l'empresa Gramona

 

Vendes de cava desplomades

No hi ha una xifra clara sobre quant cauran les vendes del cava aquest nadal, alguns parlen del 25%, d'altres del 30%. Però tots els cellers ja han vist com les vendes s'han desplomat per la falta de lots i paneres, o sopars d'empresa, entre d'altres.

És una tempesta perfecta, no només per als restaurants a mig gas, que afecta sobretot els caves més cars i sofisticats; els productes més barats que estaven tenint embranzida pel creixement del consum als supermercats ha topat de ple amb un Nadal atípic sense reunions familiars on mai sol faltar cava per brindar.

 

Un 2021 incert

Això també fa que, no només 2020 es tanqui en vermell, sinó que no hi hagi una expectativa gaire clara per al 2021. Tenint Freixenet i Gramona dimensions i perfils molt diferents, tots dos coincideixen que "tant distribuïdores com restauradors estan comprant poc perquè han de gastar estocs, no poden omplir-se d'ampolles perquè no saben si podran obrir demà, ni tan sols si hauran de tancar".

Acaba un any marcat pels ERTO al sector, preus del raïm que han tocat fons i on el vell debat del cava entre qualitat o volum, queda ajornat per la necessitat de sobreviure.

 

El sector del cava assumeix que el 2020 serà un any per oblidar (ACN / Gemma Sánchez)

 

ARXIVAT A:
Coronavirus Alimentació
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut