Més paperassa i terminis més llargs, els efectes del Brexit tou per a les empreses

El Regne Unit és el cinquè soci comercial de Catalunya: hi ha 2.200 empreses que de manera regular hi venen els seus productes. Amb l'acord 'in extremis' es van evitar nous aranzels, però la paperassa i els tràmits a les duanes, no

Comprar una bicicleta s'ha convertit en gairebé una missió impossible en els darrers mesos. La pandèmia ha disparat l'ús d'aquest vehicle sobretot per la ciutat. Però, si el que es busca és una bicicleta anglesa plegable, no cal ni començar a buscar, perquè pràcticament no n'hi ha.

Les bicicletes de la marca Brompton estan fetes al Regne Unit, tot i que tenen peces procedents d'altres països. A Barcelona, la botiga que en ven més en ven un miler a l'any. Però ara gairebé no en tenen. El gerent de la botiga Folding Bikes Barcelona, scar Alcaraz, explica que tenen "amenaces importants com és realment el Brexit, com és la Covid, no sabem exactament què passarà. Amb el Brexit ara sabem que no hi haurà taxes d'entrada, però sí que hi ha uns costos incrementals en els processos d'exportació i això es trasllada al final al preu d'adquisició i al preu de venda."

I, de fet, la marca ja els ha comunicat que les bicicletes a partir d'ara seran un 10% més cares.

Les bicicletes Brompton, d'origen britànic, gairebé impossibles d'aconseguir a Catalunya (CCMA)

El Brexit genera molts dubtes

El Brexit tou ha generat molts dubtes, sobretot en empreses petites. Dubtes a nivell de tràmits duaners, normes en origen, o l'IVA. Això també ha afectat les empreses de paqueteria. L'empresa DHL explica que en els darrers mesos han fet conferències en línia per a les empreses per informar de tota la documentació necessària, també tenen una web informativa, i han contractat un centenar de persones per fer tots els tràmits duaners.

El seu responsable de màrqueting, Nicolas Mouze, explica que el més important és tenir tota la paperassa en regla per evitar que les mercaderies quedin aturades a la duana. Afirma que la incertesa per si hi havia un brexit dur o tou "va fer que moltes empreses desconnectessin, i ara els toca anar a marxes forçades per fer les coses bé, per què, si no, els enviaments queden bloquejats."

Els controls a la frontera fan que els paquets que abans arribaven en 24 hores ara ho facin en 72 hores (CCMA)

A l'agència per a la internacionalització de la Generalitat, a Acció els estan arribant moltes consultes relacionades amb tots els tràmits burocràtics, també respecte a les normes d'origen o sobre com aplicar l'IVA. La seva directora d'internacionalització, Cristina Serradell, afirma que ara les cadenes de valor han canviat, i que estàvem acostumats que un paquet arribés en 24 hores. Segons Serradell, ara, "si hi ha aquests controls de frontera i aquestes inspeccions, es pot arribar a les 72 hores, i això, per a certs sectors, sobretot de materials peribles però també d'automoció, suposa uns costos."

Empreses previsores

Amb tot, les previsions d'un Brexit dur van fer que moltes empreses que tenen en el mercat britànic un mercat principal ja estiguessin a punt. És el que els ha passat a algunes empreses de cítrics de les Terres de l'Ebre. A Cítrics Terres de l'Ebre,  la responsable de qualitat, Sandra González, assegura que "havien estat preparant-se perquè no sabien com seria la sortida" i van preparar diversos escenaris per si finalment hi hagués hagut un augment d'aranzels.

A Citrics Terres de l'Ebre van preparar diversos escenaris per a la sortida del Regne Unit (CCMA)

Ells exporten un 15% de la producció al Regne Unit, i, amb l'acord a l'últim moment, van respirar tranquils, i han vist en la paperassa i els tràmits un mal menor.

ARXIVAT A:
BrexitEmpresa
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut