Més de la meitat de l'antiga fàbrica Mercedes-Benz de Barcelona serà espai públic i la tercera part serà verd

ACN Barcelona - Més de la meitat de l'antiga fàbrica Mercedes-Benz de Barcelona serà espai públic i la tercera part serà verd. Així ho ha anunciat aquest dimarts a la tarda l'Ajuntament de Barcelona fent pública la proposta de Modificació del Pla General Metropolità. L'objectiu del projecte és convertir "aquest àmbit industrial en desús en un nou teixit urbà amb usos veïnals i productius, noves places, zones verdes i equipaments públics", segons ha explicat la tinenta d'alcaldia d'Urbanisme, Janet Sanz. El consistori ha arribat a un acord amb el promotor de la construcció, i dels 1.300 habitatges que s'hi faran, el 40% serà de preu "assequible". A més, es preveu crear 5.000 nous llocs de treball adaptant la zona perquè s'hi instal·lin noves empreses.

La fàbrica, situada al barri del Bon Pastor i dedicada històricament a l'assemblatge de peces de cotxe, va tancar l'any 2007, i des de llavors no té cap ús i està aïllada del seu entorn.

El tret de sortida del projecte va ser l'abril de l'any passat, quan el govern municipal va acordar un conveni amb la societat CONREN TRAMWAY, propietària del recinte, per impulsar la transformació a partir dels criteris següents: equilibri d'usos -prop del 60% habitatge i 40% activitat econòmica-, barreja entre habitatge lliure i habitatge protegit i espai sense vehicles privats a l'interior i amb prioritat per al vianant i la mobilitat activa (bicicleta i patinet), seguint el model Superilla Barcelona.

De polígon a barri productiu

Just després de segellar el conveni, l'Ajuntament va engegar un procés participatiu per donar a conèixer el projecte i recollir aportacions i suggeriments del veïnat i els col·lectius vinculats a l'espai, a partir dels quals s'ha redactat l'aprovació inicial del nou planejament. "La marca de la casa és fer urbanisme des del carrer i no des dels despatxos", ha dit Janet Sanz a la roda de premsa en què ha anunciat el nou planejament per al complex de la Mercedes-Benz.

"Hem de deixar de parlar de polígon. El Bon Pastor no ha de ser un polígon, ha de ser un barri productiu de la ciutat. Un barri que genera ocupació i oportunitats", ha manifestat Sanz com a punt de partida del nou planejament. "Volem que el barri s'ompli de vida i coneixement, que generi ocupació de qualitat i que generi nous espais verds".

La nova plaça de la Mercedes

Amb el nou planejament, l'illa de la Mercedes-Benz ofereix 195.000 metres quadrats d'edificabilitat, 15.000 menys dels que figuraven al conveni de l'any passat amb la constructora, fruït de les negociacions amb les entitats veïnals.

Segons el consistori, una de les demandes de més consens en el procés de participació ha estat la de generar uns espais públics amplis, enjardinats, equipats, accessibles i confortables. El document, doncs, ho concreta amb una gran plaça i un gran parc urbà connectats entre si i amb una identitat pròpia cadascun.

Més de la meitat de la superfície que ara ocupa la Mercedes-Benz serà espai públic. D'una banda, on hi ha l'edifici principal de la fàbrica, es construirà una gran plaça enjardinada que es dirà Plaça de la Mercedes i que està destinada a fer de gran àgora del nou complex urbà. "Ha de ser el centre de la vida social i cultural del veïnat i el nucli vertebrador de l'activitat econòmica", ha dit la regidora del districte de Sant Andreu, Lucía Martín. En total, la plaça disposarà d'uns 11.400 m2 -més 2.200 m2 de passos d'ús públic sota els edificis que hi connecten-, i la vegetació conquerirà tot l'espai

D'altra banda, es farà un gran parc urbà que comptarà amb el jardí del Llac, el jardí de la Indústria, la plaça Central i dos interiors d'illa públics. En total sumaran uns 31.000 m2, que significarà que més d'un terç de la Mercedes-Benz serà verd.

No hi haurà cotxes a la nova illa

Tots els espais estaran reservats per al passeig, els usos ciutadans i la mobilitat activa -amb bicicleta o vehicles de mobilitat personal-, i no hi haurà trànsit de vehicles, replicant el model Superilla Barcelona. Hi haurà nous carrils bici i aparcaments per a bicicletes, i es millorarà el pas i les ubicacions dels busos de l'àmbit.

"Volem que el model de Superilla de Barcelona arribi també al Besòs", ha dit Janet Sanz.

1.300 habitatges nous

A la nova Mercedes-Benz hi haurà nou habitatge, que suposarà gairebé el 60% del sostre. Això equival a prop d'uns 112.000 m2 on es preveuen fer fins a 1.300 habitatges nous, uns 150 pisos menys que els definits inicialment al conveni perquè les entitats veïnals van demanar rebaixar l'edificabilitat del complex.

Del total d'habitatges, el 40% seran de preu assequible i la resta, lliures. Com a mínim la meitat dels de preu assequible seran de lloguer. Els edificis d'habitatges aprofitaran els interiors d'illa, cobertes i terrasses intermèdies per crear ambient de comunitat.

5.000 llocs de treball

"A nivell econòmic i empresarial, volem que la zona es pugui assimilar al 22@ nord", ha dit el primer tinent d'alcaldia i responsable d'Economia de la ciutat, Jaume Collboni.

Per fer-ho, l'estudi econòmic que acompanya la proposta de planejament preveu la creació de més de 5.000 llocs de treball. S'establiran 84.000 metres quadrats dedicats a l'activitat econòmica i lloguers baixos per atraure empreses de nova creació. "Volem que siguin empreses coherents amb el model econòmic de Barcelona: tecnològiques, sostenibles i que creïn llocs de treball de qualitat", ha dit Collboni, que ha assegurat que ja hi ha tres empreses -de les que no n'ha dit el nom- que s'han posat en contacte amb l'ajuntament interessades per la possibilitat de traslladar-se a aquest nou complex.

Qui segur que anirà cap allà són l'Elisava i la Universitat de Vic, que establiran allà campus universitaris. Per l'ajuntament, també és molt important que hi hagi una escola de Formació Professional que ofereixi títols vinculats a les professions que requereixin les empreses de la zona. "Volem crear un pol d'ocupació i formació al barri", ha precisat Collboni.

Més equipaments

Segons el planejament, a la nova Mercedes-Benz hi caldrà ubicar una nova escola bressol, un institut de Formació Professional, un espai sociocultural i un espai de memòria. Per encabir aquests equipaments, es reserva l'antic edifici principal -antic edifici de direcció i la fàbrica- i dues peces més a l'oest del recinte. A més, a l'antic camp de futbol del carrer de Santander es recuperaran els usos esportius.

Calendari

El que s'ha publicat aquets dimarts no és encara un document definitiu, però donat que compta amb el consens dels partits de govern, el consistori compta amb poder aprovar-lo en els propers mesos i començar a planificar les obres. La previsió dels comuns i socialistes és poder dur el pla a l'aprovació provisional a principis de 2023 en el marc del Plenari del Consell Municipal.

Pel que fa al calendari de construcció, l'ajuntament ha confirmat que hi ha una data que marca un primer termini: el setembre de 2024, quan està previst que l'Elisava i la UVic puguin començar a donar classes als nous campus. Amb tot, la regidoria d'Urbanisme compta amb començar les obres a principis de 2024.

Anar al contingut