Els trens de la nova operadora, que té la seu fiscal i social a València (Europa Press)
Els trens de la nova operadora, que té la seu fiscal i social a València (Europa Press)

Més competència low cost entre Barcelona i Madrid: arrenquen els trens d'Iryo

Fins ara, els bitllets han baixat un 43% de mitjana, comparat amb els preus que es pagaven quan només Renfe feia aquesta ruta

RedaccióActualitzat

Els trens d'alta velocitat d'Iryo han començat a funcionar aquest divendres entre Barcelona i Madrid, el corredor ferroviari més rendible d'Espanya.

Iryo s'afegeix, com a tercer operador low cost en aquesta ruta, en competència amb els Ouigo de la companyia estatal francesa SNCF i els Avlo de Renfe, a més dels AVE. Fins al maig del 2021, Renfe era l'única companyia que oferia aquest servei.

El trajecte entre Barcelona i Madrid triga un màxim de dues hores i 45 minuts i només té parada a Saragossa.

En el primer dia es fan sis trajectes, però es plantegen 16 freqüències diàries en cada sentit, amb un ventall de tarifes, segons les prestacions, a partir de 18 euros, tot i que comença amb algunes ofertes, coincidint amb el Black Friday.

Sumant tota l'oferta, ara hi ha una cinquantena de trens cada dia entre les dues ciutats. Els usuaris d'Avant de Renfe creuen que no hi ha prou vies per a tantes companyies i pot repercutir en la freqüència.

El nou tren vermell d'Iryo, al costat d'un operat per Ouigo (EFE/Manuel Bruque)

Cauen els preus

Els usuaris d'alta velocitat en serveis de baix cost ja són gairebé la meitat que els de l'AVE. La plataforma de venda de bitllets Trainline ha augmentat un 68% la reserva de viatges a la ruta Barcelona-Madrid als dos últims mesos.

Els preus dels bitllets els últims tres mesos han baixat un 43% de mitjana, en comparació amb el mateix període d'abans de la pandèmia, segons els càlculs que ha fet Trainline. Han passat d'una mitjana de 81 euros a un cost mitjà per bitllet de 46 euros actualment.

En canvi, els preus de les altres rutes no liberalitzades (com Alacant-Madrid, Màlaga-Madrid o Sevilla-Madrid) han augmentat al voltant del 14%, comparats amb els dels mateixos mesos del 2019.

Com són els trens

L'operador té una flota de 20 trens elèctrics de color vermell, coneguts com a Frecciarossa, amb un interior dividit en quatre tarifes diferents, segons les necessitats de cada viatger. Són d'última generació, amb una capacitat màxima de 467 passatgers.

Tots els seients tenen reposabraços individuals equipats amb endolls USB i estàndard i accés a wifi gratuït amb possibilitat de connexió 5G.

Interior d'un vagó d'Iryo (EFE/Manuel Bruque)

Els trens estan fabricats amb un 95% de materials reciclables i funcionen amb energia 100% renovable, cosa que, segons la companyia, estalvia un 80% de diòxid de carboni per persona i trajecte.


La companyia

L'accionariat de l'empresa està format en un 45% per Trenitalia, l'operador públic d'Itàlia; un 31% per a Air Nostrum, l'aerolínia de capital empresarial valencià, i un 24% per Globalvia, empresa controlada per tres fons de pensions del Canadà, Països Baixos i Regne Unit.

El domicili social i la seu fiscal són a València. A partir del 16 de desembre, Iryo també operarà entre Madrid i València.

 

ARXIVAT A:
MobilitatTransport públic
Anar al contingut