Retencions per la marxa lenta contra el tancament de les tres plantes de Nissan
La manifestació ha anat des de les fàbriques de la Zona Franca, Sant Andreu de la Barca i Montcada i Reixac fins a l'avinguda Diagonal
Retencions per la marxa lenta contra el tancament de les tres plantes de Nissan
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player

Retencions per la marxa lenta contra el tancament de les tres plantes de Nissan

La manifestació ha anat des de les fàbriques de la Zona Franca, Sant Andreu de la Barca i Montcada i Reixac fins a l'avinguda Diagonal

Actualitzat

Els treballadors de Nissan han protagonitzat aquest dijous una marxa lenta amb els seus vehicles des de les plantes de Zona Franca, Sant Andreu de la Barca i Montcada i Reixac cap a l'avinguda Diagonal.

Allà, davant del despatx d'advocats que tramitarà les condicions d'acomiadament dels treballadors de l'automobilística, s'han encès alguns petards i s'ha cremat algun uniforme de feina.

 

Els treballadors de Nissan han llançat petards davant del despatx d'advocats que tramitarà els acomiadaments
Els treballadors de Nissan han llançat petards davant del despatx d'advocats que tramitarà els acomiadaments (EFE / Andreu Dalmau)

 

Els treballadors han insistit que no volen indemnitzacions, sinó mantenir els seus llocs de feina:

 

Maria Rueda: "Jo ara tinc 35 anys i en porto 15 treballant allà. Tinc molts companys que treballen amb la parella, tots dos treballen allà; companys separats, que necessiten diners per als seus fills. Està molt malament"

Manuel Pablo Guerrero: "M'han jubilat amb 54 anys, a mi la paga no em faltarà fins als 65 anys, però a ells sí. És molt difícil. No volem diners, us ho prometo, podeu parlar amb qualsevol: no volem diners, volem els nostres llocs de feina"

David Aminerio: "És clar, és que els diners en si es gasten... hi ha gent més gran, més jove... i tenen família. Família, hipoteca, despeses, ... de tot. No és normal"

 

Columnes de vehicles des de les tres fàbriques

Tres columnes de vehicles, integrades per turismes i motocicletes, han sortit cap a les 10.30 hores de les fàbriques de Zona Franca, Montcada i Reixac i Sant Andreu de la Barca fent sonar els clàxons i portant cartells en defensa dels 25.000 llocs de treball directes i indirectes amenaçats pel tancament.

 

Treballadors de Nissan, durant la protesta d'aquest dijous a la Diagonal de Barcelona
Treballadors de Nissan durant la protesta d'aquest dijous a la Diagonal de Barcelona (EFE / Andreu Dalmau)

 

La concentració més important de vehicles s'ha produït a la Zona Franca, la planta més gran de les tres, on a primera hora del matí s'han reunit centenars de treballadors per preparar la marxa, que ha circulat per la Ronda Litoral

En alguns cotxes s'han enganxat cartells amb lemes com "25.000 famílies. Nissan no es tanca" i imatges del "Daruma", la tradicional figura japonesa que estava present a totes les cerimònies de presentació dels nous models a la factoria de Zona Franca.

La protesta s'ha fet quan tot just fa una setmana que els treballadors van rebre la notícia del tancament de la fàbrica, que deixa al carrer els 3.000 treballadors de Nissan i afecta més de 20.000 llocs de treball indirectes que en depenen.

 

Enfilats en cotxes, treballadors de Nissan protesten pel tancament de la fàbrica
Enfilats en cotxes, treballadors de Nissan protesten pel tancament de la fàbrica (EFE / Andreu Dalmau)

 

Treballadors sense feina

El president de la Generalitat, Quim Torra, ha reiterat que el seu govern no té pla B i que lluita per la continuïtat de les plantes de Nissan. Per la seva banda, el president del govern espanyol, Pedro Sánchez, ha assegurat que ara "cal centrar-se a trobar solucions per als treballadors que s'han quedat sense feina".

El Parlament ha aprovat aquest dimecres celebrar en el termini màxim de dos mesos un debat específic conjunt de les comissions d'Empresa i de Treball, Benestar Social i Família, per tractar les mesures a prendre a curt, mitjà i llarg termini, per donar suport als treballadors de Nissan i a la indústria de l'automoció.

 

Protestes d'Acciona

Desenes de treballadors d'Acciona Facility Services, que operen a la planta de Nissan de la Zona Franca de Barcelona, han protestat també aquest dimecres davant les oficines de l'empresa pel tancament de l'automobilística.

La plantilla d'Acciona, integrada per 500 treballadors, ha participat aquests dies en les mobilitzacions convocades pel comitè d'empresa de Nissan. Acciona és la principal empresa subcontractada de Nissan a la Zona Franca i s'encarrega de tasques de logística i d'una part del muntatge.

Treballadors de Nissan
 

La multinacional ha justificat el tancament pel mal moment financer que està vivint amb unes pèrdues acumulades de 5.000 milions d'euros. Els partits polítics han posat molt d'èmfasi en el fet que la firma automobilística hagi rebut 180 milions d'euros en subvencions.

 

Nou repte, el cotxe elèctric

Experts en el sector de l'automoció consideren que cal exigir a les multinacionals alguna contrapartida quan es donen diners públics. L'antic secretari general d'indústria de la Generalitat, Antoni Soy, ha explicat avui a "Els matins" de TV3 que altres països ho fan.

"Cal recordar -afirma Soy- que l'estat francès participa en el capital de Renault i a Alemanya passa el mateix amb Volkswagen. Aquí s'hauria de fer també".

Segons Soy, ja és tard per pensar a nacionalitzar Nissan, però, si el poder de decisió es deixa únicament en mans de corporacions, els resultats a llarg termini mai són positius.

 

Pel sector, el veritable repte ara és el vehicle elèctric. En opinió de Josep M. Vall, president del Clúster Industrial de l'Automoció, fa falta un bon pla integral de l'automòbil.

"Altres països estan apostant fort -diu- pel vehicle elèctric. En concret, per les bateries, que és el 40% del valor total d'un cotxe d'aquesta mena. Xina, Corea, Japó i els Estat Units ho estan fent".

França i Alemanya estan intentant aconseguir un lloc en la cursa, però Europa no està en primera línia en aquesta nova batalla. A més, cal tenir en compte que la necessitat de mà d'obra es reduirà un 30% i això implicarà una profunda reestructuració del sector.

VÍDEOS RELACIONATS

Anar al contingut