Manipulen una imatge per amagar una col·lecció d'art que Cambodja reclama a una família
En una versió, la imatge amb les estàtues. A l'altra, la imatge editada (CCMA)

Manipulen una imatge per amagar una col·lecció d'art que Cambodja reclama a una família

El govern de Cambodja afirma que aquestes relíquies de pedra coincideixen amb un conjunt d'obres que van ser saquejades fa uns anys d'un lloc sagrat del país

Laura Bernis PratActualitzat

El volum del gener del 2021 de la revista Architectural Digest mostrava el reportatge d'un palau del Renaixement espanyol remodelat a San Francisco. Les imatges d'aquesta espectacular mansió de dos pisos ensenyaven sostres de fusteria en relleu tallats a mà, espectaculars sales d'estil marroquí, finestrals amb vistes extraordinàries... però també hi havia una fotografia que ha cridat l'atenció a Cambodja.

Es tracta d'una imatge en què es veu un pati de dues plantes amb diversos pedestals buits als laterals. Tanmateix, aquests pedestals no estaven realment buits en el moment de la captura, sinó que hi havia unes suposades obres saquejades i la foto havia estat manipulada posteriorment.


Però com s'ha sabut?

L'arquitecte encarregat de reformar la casa, Peter Marino, va compartir algunes imatges de la seva feina al palau. La sorpresa va arribar quan, en aquesta mateixa imatge, a sobre dels pedestals hi havia unes escultures khmers. És a dir, unes obres de l'imperi Khmer que va existir del segle IX al segle XV a l'actual Cambodja, i que representen caps de deus i dimonis.

El govern de Cambodja afirma que aquestes relíquies de pedra coincideixen amb un conjunt d'obres que van ser saquejades fa uns anys d'un lloc sagrat del país. 

Segons explica el Washington Post, que és qui ha avançat la investigació, no se sap qui ha modificat la foto del reportatge ni per què, però els seus experts confirmen que algú ha trucat la imatge per tal d'eliminar-ne les escultures.

Al peu de foto de la instantània editada a Architectural Digest fins i tot s'hi pot llegir: "Escultures del sud-est asiàtic exposades al pati d'una casa de San Francisco de l'any 1916 renovada per l'arquitecte Peter Marino". Però les escultures ja no hi són.

Captura de pantalla d'Architectural Digest amb la imatge modificada

La imatge no editada ha estat eliminada de la pàgina web de l'arquitecte, però gràcies a webs especialitzades en la recerca de versions antigues de pàgines web, com ara Internet Archive, l'equip del 324.cat l'hem poguda trobar.

Captura de pantalla de la web de Peter Marino al juliol amb la imatge no editada (CCMA)


Investigació oberta a tota una col·lecció familiar

Els actuals propietaris de la mansió són l'advocada i escriptora Sloan Lindemann Barnett i el seu marit, Roger Barnett, executiu d'una empresa de suplements nutricionals. El Washington Post ha intentat posar-se en contacte amb ells perquè donin explicacions, però la parella no ha contestat ni als correus electrònics ni a les trucades dels periodistes.

La investigació sobre la col·lecció de peces de la família, però, va molt més enllà, ja que aquest conjunt sembla que formaria part d'una col·lecció de relíquies khmer molt més gran, propietat dels pares multimilionaris de Lindemann Barnett, Frayda i George Lindemann.

La col·lecció dels pares va aparèixer en una publicació anterior d'Architectural Digest, l'any 2008. Aquell reportatge mostrava com la seva casa de Palm Beach (Florida) estava plena d'antiguitats khmers. Es descrivia com "una de les col·leccions més grans d'art del sud-est asiàtic en mans privades".

El govern cambodjà creu que moltes de les obres van ser saquejades. Fins i tot, dues d'elles podrien figurar entre les 10 relíquies robades més importants del país. El ministre de Cultura de Cambodja, Phoeurng Sackona, ha dit que les obres s'han de repatriar:

"Algunes d'aquestes estàtues tenen una enorme importància històrica i cultural per a Cambotja. I s'han de repatriar al més aviat possible."

En la mateixa línia, Sopheap Meas, un arqueòleg que treballa amb l'equip cambodjà, opina que "no és només art", sinó que "creiem que cada objecte guarda l'ànima dels nostres avantpassats". 

Agents de la unitat d'antiguitats del Departament de Seguretat Nacional dels EUA s'han posat en contacte amb la família Lindemann i no hi ha indicis que la família tingui previst tornar les estàtues. Tanmateix, les negociacions segueixen en curs.

D'altra banda, els Lindemann no han estat acusats de cap delicte relacionat amb els objectes. 


Temples i antiguitats, el motor econòmic de Cambodja

Cambodja guarda alguns dels temples que la Unesco ha reconegut com a patrimoni mundial per la seva excepcionalitat artística i arquitectònica. En un país on el turisme representa el 18,7% del creixement del PIB --en xifres anteriors a la pandèmia--, els temples i les seves antiguitats són una part molt important de la seva economia. 

Tanmateix, gairebé tots els principals temples han estat saquejats, sobretot a la dècada del 1970, durant la guerra civil i el genocidi del país, quan van ser saquejats per xarxes organitzades per grups militars. 

Per tal de retornar molts d'aquests tresors, el Ministeri de Cultura i Belles Arts de Cambodja ha aplegat uns 40 investigadors, arqueòlegs, advocats i especialistes en art. Afirmen que han localitzat més de 2.000 relíquies khmers que se suposa que van ser saquejades per a museus i col·leccions privades d'arreu del món.


Ara treballen per aconseguir que les peces puguin ser retornades, una tasca que les autoritats reconeixen que pot ser difícil, tenint en compte que hi ha col·leccionistes que les han comprat per centenars de milers de dòlars. 

 

ARXIVAT A:
Estats UnitsArtÀsia
Anar al contingut