París

Manifestació d'usuaris francesos contra la vaga de transports mentre els sindicats continuen la vaga

La vaga de trens francesos que va començar dimecres passat amenaça de continuar i confluir amb la que aquest dimarts començaran els funcionaris. A més, també s'amplien les protestes universitàries, una situació que cada cop està provocant més molèsties als francesos. La paràlisi que viu el país va provocar ahir diumenge que milers d'usuaris es manifestessin pels carrers de la capital contra les aturades als transports públics. Convocats a través d'internet i missatges al mòbil de manera improvisada, els manifestants van reclamar el final de l'aturada i la possibilitat de disposar d'un transport en ple funcionament.

Actualitzat

Els sindicats ferroviaris han renovat la crida a la vaga durant 24 hores més. Així, l'aturada es prolongarà fins almenys aquesta tarda, precisament quan avui ha arribat al sisè dia amb una notable alteració del servei i una sensació d'enuig entre els usuaris, que, finalment, van decidir fer sentir la seva veu a la capital francesa per demanar solucions als perjudicis que els està causant l'aturada. També la patronal francesa Medef ha mostrat el seu desacord amb la vaga, ja que, segons diuen, suposa un greu perill per a les empreses.

El dirigent del sindicat CGT ha confirmat la continuïtat de la mobilització, tot i que ha assegurat que les organitzacions s'han de trobar dimecres a la tarda amb els responsables de l'empresa i un representant del govern per intentar superar el conflicte.

Aquesta reunió està convocada per fixar un calendari i un mètode de treball per intentar acostar posicions després del rebuig sindical al pla del govern de modificar el règim especial de pensions, que implica augmentar el període de cotització.

Tot i que el govern s'ha mostrat optimista argumentant que sembla que es pugui augurar un un retorn a la normalitat "a mitjans de setmana", el cert és que el transport públic del país segueix paralitzat, i d'això se n'ha ressentit també el privat: molts usuaris han optat per agafar el cotxe, fet que ha provocat llargues cues a la regió de París. Malgrat tot, el nombre de treballadors que segueixen la vaga ha disminuït considerablement, i dilluns només la seguien un 26%, en comparació amb el 32% de divendres passat.

La solució, lluny

Durant el cap de setmana, el ministre de Treball, Xavier Bertrand, ha mantingut contactes telefònics amb representants sindicals amb la intenció de suavitzar el seu rebuig i preparar el terreny per a un acord eventual que, de moment, no sembla que estigui a prop.

Una hipòtesi és que, almenys en els ferrocarrils, els sindicats mantinguin la vaga fins dimecres, per arribar a la reunió en una posició de força.

Els maquinistes alemanys mantenen l'ultimàtum

D'altra banda, a Alemanya, el sindicat majoritari dels maquinistes ha dit que espera una oferta mínima consistent en un augment salarial del 10% per part de la companyia ferroviària, la Deutsche Bahn. D'aquesta manera, rebaixaria la reivindicació inicial d'un augment del 31%. Els sindicalistes mantenen, però, l'ultimàtum de fer una vaga indefinida si l'empresa no posa una oferta raonable damunt la taula abans de la mitjanit d'avui.

La Deutsche Bahn ha mantingut fins al moment la concessió d'un augment del 4,5%, una xifra insuficient per al sindicat, que també vol millores salarials per a la resta de personal, com revisors i hostesses.

En qualsevol cas, no s'espera l'inici de cap nova aturada ferroviària a Alemanya abans de dimecres. L'Institut Alemany pel Desenvolupament econòmic ha xifrat en cent milions d'euros les pèrdues econòmiques provocades per la vaga històrica de la setmana passada.

ÀUDIOS RELACIONATS
Anar al contingut