Barcelona

L'ús d'Internet divideix la societat catalana i en revoluciona l'organització social

Un estudi de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) defensa que la societat catalana es troba dividida pel que fa a l'ús de les noves tecnologies, en funció de l'edat i dels àmbits d'utilització. El director del projecte, Manuel Castells, destaca que els resultats de l'estudi també evidencien que "la societat està en plena transició des d'una organització social tradicionalment industrial a una altra que utilitza com a eina les noves tecnologies". L'estudi destaca la salut d'Internet a les empreses, la manca de recursos a l'escola i la frontera d'edat que hi ha entre els usuaris d'aquest mitjà.

Actualitzat
Segons les dades que es desprenen de l'estudi elaborat en el marc del Projecte Internet Catalunya (PIC), finançat pel govern català i que du a terme des de 2001 un grup d'investigadors de la UOC, el 91% de les empreses disposa d'accés a Internet, mentre que a les escoles el l'ús n'és molt escàs. Així mateix, l'estudi també conclou que hi ha una frontera d'edat molt clara en l'ús d'Internet al voltant dels 40 anys. Al món empresarial, l'estudi revela que el 91% de les empreses disposa d'accés a Internet i que un 87% utilitza el correu electrònic, mentre que només un 22% compra per Internet i un 11% ven. Aquestes dades situen les empreses catalanes "en un alt nivell d'equipament" en noves tecnologies però contrasten amb l'ús que se'n fa i que es considera "millorable". Segons els experts, la indústria no utilitza els beneficis de la tecnologia per planificar els processos productius o per obtenir i gestionar la informació de les relacions amb els clients. Tanmateix, el document destaca la competitivitat i la productivitat de les empreses que més utilitzen Internet. A més, en aquestes empreses, els treballadors cobren un 10% més. Pel que fa a l'edat, dues terceres parts dels catalans entre els 15 i els 29 anys utilitzen Internet, mentre que a partir dels 50 anys, només ho fa un 8%. Aquests dos grups, segons Castells, "no estan en el mateix univers ni formatiu, ni educatiu ni cultural", la qual cosa planteja l'interrogant de "què podem fer per integrar aquestes dues societats sense provocar una fractura social?" Als centres educatius de primària i secundària a Catalunya, l'estudi assenyala que l'ús de les noves tecnologies és "molt escàs", ja que el 70% del professorat i el 37% dels alumnes confessen que no utilitzen mai Internet a l'escola. No obstant això, aquestes dades contrasten amb el fet que tant els professors com els alumnes estan "altament familiaritzats" amb el mitjà i amb el ràtio ordinador/alumne i l'accés a banda ampla, que és homologable amb els països de l'entorn. Malgrat aquestes dades, l'estudi no ha pogut relacionar l'ús d'aquesta eina tecnològica amb l'èxit escolar.
Anar al contingut