L'Orquestra de Cambra de Granollers aposta per la innovació amb un projecte pioner que combina música, robots i ceràmica

L'Orquestra de Cambra de Granollers aposta per la innovació amb un projecte pioner que combina música, robots i ceràmica

L'Orquestra de Cambra de Granollers aposta per la innovació amb un projecte pioner que combina música, robots i ceràmica

Un robot rebent impulsos d'un instrument pintant sobre una ceràmica en el marc del projecte 'Els elements & Robot Orchestra' amb la Orquestra de Cambra de Granollers, el 13 de novembre del 2019 (horit
Un robot rebent impulsos d'un instrument pintant sobre una ceràmica en el marc del projecte 'Els elements & Robot Orchestra' amb la Orquestra de Cambra de Granollers, el 13 de novembre del 2019 (horitzontal).

ACN Barcelona.-El Teatre Auditori de Granollers fa una aposta per la innovació amb el projecte pioner 'Robot Orquestra', en què la tecnologia connecta la música amb l'artesania de la ceràmica. El diumenge 24 de novembre, l'Orquestra de Cambra de Granollers posarà en escena la Simfonia 59 de Haydn, coneguda com la 'Simfonia del foc', on dos braços robotitzats entraran en acció a l'escenari per crear una peça de ceràmica en directe en funció de la música que vagi sonant. La peça creada s'exposarà al Teatre Auditori de Granollers. El procés de gravat es durà a terme amb eines metàl·liques i les tecnologies utilitzades seran, d'una banda l'anomenada robòtica col·laborativa i anàlisi del so i, de l'altra, el disseny generatiu que incidirà la música en la ceràmica a temps real.

El projecte sorgeix de la suma d'esforços del Teatre Auditori de Granollers, l'Orquestra de Cambra de Granollers (amb Corrado Bolsi, com a director musical), el ceramista granollerí Toni Cumella, l'Institut d'Arquitectura Avançada de Catalunya -que ha desenvolupat el projecte-, l'empresa Vicosystems (integrador de robòtica) i Universal Robots, a Dinamarca (proveïdor dels robots). A més d'interpretar 'El foc' de Haydn a la seva Simfonia 59, l'Orquestra de Cambra de Granollers oferirà també l'obra de Jean-Féry Rebel, 'Els Elements', creada l'any 1737. Una suite de danses barroques en què el músic evocava els elements de la natura de forma altament descriptiva, amb una música que va obrir nous camins expressius. La Música Aquàtica de Telemann, composta el 1723 amb motiu del centenari de la fundació de l'Almirallat d'Hamburg, també serà present al concert, una obra que segueix l'esquema de les Obertures a lafrancesa, amb deu moviments de dansa que evoquen personatges de la mitologia antiga relacionada amb el medi aquàtic.Finalment, serà la música de Béla Bartók la que ens durà la terra a través de les Danses romaneses que va compondre per a piano el 1915 però que el 24 de novembre es podrà sentir en la versió orquestral que en va fer dos anys després.Creació a partir d'estímuls musicalsEl ceramista i director creatiu, Antoni Cumella, ha explicat que no hi ha "cap voluntat figurativa" en el resultat final, sinó que es busca l'efecte estètic a partir de programes "complexos". Així, a partir del so, el programa discrimina la informació i la converteix en moviments del capçal del robot, sempre en funció del ritme, la freqüència o el dinamisme de la música. En aquest sentit, explica que es recorre a la robòtica com a element transmissió, un llenguatge adequat per processar la música i moure una eina que incideix sobre la ceràmica. Els inputs sonors es transformen en impulsos que fan moure el robot, una transmissió que, en paraules del director de l'Orquestra de Cambra de Granollers, Corrado Bolsi, és "més transparent entre música i l'obra que es crea sobre la ceràmica", sense cap tipus d'intervenció humana. L'objectiu és anar "més enllà de la música", una eina més que Bolsi afirma que es té per "comprendre i compartir el món".