Barcelona

L'L9, una línia de metro molt llarga (II)

Josep Maria CampsActualitzat

Les obres a les branques sud de la línia

La part de la línia que entra ara en funcionament va començar a construir-se el maig del 2006, amb l'arrencada de la tuneladora. Mesos abans havien començat les obres a la branca de la Zona Franca. Però va caldre esperar tres anys per posar en marxa el tram entre l'Hospitalet i Barcelona, amb una tuneladora que també va trobar força obstacles. A principis del 2008 la tuneladora de la Zona Franca també havia tingut ensurts considerables.

La crisi i les retallades van provocar també l'ajornament d'aquestes branques. Va ser el cas de l'L10 de la Zona Franca, que el gener del 2012, i a pesar que les obres ja estaven molt avançades, es va posposar a causa de l'endeutament excessiu. A pesar d'això, hi havia optimisme, perquè pocs mesos després el govern afirmava que l'L9 arribaria a l'aeroport el 2014. Finalment ha calgut esperar dos anys més.

Un camí molt llarg i molt car

La intenció inicial era que tota la línia estigués acabada i en funcionament el 2007. Han passat gairebé 10 anys més d'aquesta previsió, i encara bona part està aturada i sense data de posada en funcionament.

Els costos s'han disparat encara en proporció més gran: d'una previsió inicial de 2.400 milions d'euros, es va passar a un pressupost de més de 6.000 milions després de la redefinició del projecte el 2008. Aquell any, el govern tripartit va buscar finançament privat per pagar les estacions que ara entren en funcionament, cosa que ha comportat despeses milionàries, perquè s'ha hagut de pagar a les empreses tot i que la línia no funcionava. Sense oblidar les sospites de corrupció, amb donacions al Palau de la Música que haurien amagat comissions per adjudicacions d'obres.

No està resolt com s'acabarà el tram central. Fa un any el govern, que estima que el cost total podria arribar als 16.000 milions, estudiava cedir-la en concessió a una empresa privada perquè l'acabi i l'exploti durant unes quantes dècades.

(Primera part)

NOTÍCIES RELACIONADES
Anar al contingut