L'Iran no vol entregar les caixes negres de l'avió sinistrat ni a Boeing ni als EUA

L'Iran té la responsabilitat d'investigar l'accident i les autoritats dels països afectats reclamen respostes
L'Iran no vol entregar les caixes negres de l'avió sinistrat ni a Boeing ni als EUA

L'Iran no vol entregar les caixes negres de l'avió sinistrat ni a Boeing ni als EUA

L'Iran té la responsabilitat d'investigar l'accident i les autoritats dels països afectats reclamen respostes
Redacció Actualitzat
TEMA:
Iran
Homenatge a l'aeroport de Kíev en memòria de la tripulació de l'avió estavellat a Teheran (Reuters/Valentyn Ogirenko)

Polèmica per la investigació de l'avió ucraïnès estavellat a l'Iran fa 24 hores en què van morir les 176 persones que hi anaven a bord. Les autoritats iranianes no volen cedir les caixes negres de l'aparell ni a Boeing ni als Estats Units. El Canadà, d'on eren 63 de les víctimes, i Ucraïna ja ha dit que vol participar en la investigació.

Les causes del sinistre tampoc estan clares. En un primer comunicat, Ucraïna va assegurar que havia estat un accident i que s'havia incendiat un motor. Però després va canviar la seva pròpia versió per dir que no es pot descartar res.

 

El Boeing 737 de l'aerolínia ucraïnesa UIA es dirigia cap a Kíev. La causa de l'accident es va atribuir a un problema mecànic sense concretar. L'aerolínia ucraïnesa afirma que els pilots tenien molta experiència i descarten que es tractés d'un error humà. Però la coincidència en el temps d'aquest sinistre amb l'atac amb míssils de Teheran contra l'Iraq fa que no es descarti cap possibilitat.

En unes imatges de videoaficionat es veu l'avió encès en ple vol, però no se n'ha pogut garantir l'autenticitat. Tampoc consta que el comandant de la nau hagués alertat de cap anomalia a bord.

 

L'Organització de l'Aviació Civil Iraniana, en el seu informe preliminar, diu que "l'avió va desaparèixer de les pantalles de radar just quan va arribar a una altura de 2.400 metres d'altura i que el pilot no va transmetre cap missatge de ràdio per circumstàncies inusuals" i que l'avió tornava cap a l'aeroport en el moment que es va estavellar:

"L'aeronau, que inicialment es dirigia cap a l'oest de la zona de l'aeroport, va girar a la dreta com a resultat del problema i tornava a l'aeroport en el moment de l'accident."

 

Les autoritats reclamen respostes

L'Iran té la responsabilitat d'investigar l'accident i ja ha avisat que tot i haver recuperat les caixes negres, no col·laborarà amb els Estats Units. El país iranià sí que haurà de col·laborar amb Ucraïna, d'on eren 11 dels 176 morts.

Els serveis d'emergències treballen al lloc del sinistre (Reuters)

La majoria eren iranians, 82, però també hi havia 63 canadencs, sobretot joves que havien anat de viatge d'estudis a Teheran. També hi havia afganesos, suecs, alemanys i britànics. Les autoritats de tots aquests països han reclamat respostes per aclarir què hi ha darrere aquest sinistre.

Justin Trudeau, el primer ministre del Canadà, ha donat el condol a les famílies i ha dit que el seu país vetllarà perquè la investigació sigui rigorosa:

"El nostre govern continuarà treballant estretament amb els nostres col·laboradors per assegurar que l'accident s'investigui correctament. Els canadencs tenen preguntes i volen respostes. El nostre ministre Champagne parlarà amb el d'Afers Estrangers de l'Iran per acordar una investigació rigorosa d'aquest accident fatal"

 

Tensió militar a la zona

Les primeres investigacions reforçarien que pugui tractar-se d'un accident, però han passat quatre hores i mitja després que l'Iran hagi començat a bombardejar bases militars nord-americanes a l'Iraq en l'escalada de tensions entre Teheran i Washington. Un factor prou poderós per autoimposar-se prudència en les conclusions.

 

La tensió militar a la regió pot alimentar les teories que no sigui un accident. Que el pilot no hagi informat de cap anomalia durant els cinc minuts que ha durat el vol, també.

ARXIVAT A:
Iran Estats Units