"LinkedIn m'ha convertit en un camaleó amb múltiples cares"

<b>Juanma Roca</b>, periodista especialitzat en escoles de negocis, acaba de publicar a Paidós el llibre <a href="http://www.paidos.com/ficha.aspx?cod=49115 " Target="_alt">"Revolución LinkedIn. La red profesional del 'management' 2.0 del siglo XXI'</a>. Segons ell, LinkedIn canviarà el món dels negocis i les empreses i som testimonis d'una autèntica revolució. "Avui les distàncies entre els líders de qualsevol sector són més curtes que mai".

"LinkedIn m'ha convertit en un camaleó amb múltiples cares"

Juanma Roca, periodista especialitzat en escoles de negocis, acaba de publicar a Paidós el llibre "Revolución LinkedIn. La red profesional del 'management' 2.0 del siglo XXI'. Segons ell, LinkedIn canviarà el món dels negocis i les empreses i som testimonis d'una autèntica revolució. "Avui les distàncies entre els líders de qualsevol sector són més curtes que mai".
Karma Peiró Actualitzat
P. Per què va escriure un llibre sobre LinkedIn? Tant li ha canviat la vida, ser dins d'aquesta xarxa de negocis a internet?
R. Sí, me l'ha canviat. Sobretot perquè m'ha obert el camp de mires a tot arreu, des dels EUA fins a Hong Kong. M'ha servit per publicar diversos articles en una revista de Boston o per ser intermediari entre un autor nord-americà i una editorial espanyola. Hi sóc només des del gener i ja tinc 750 contactes!

P. I com es gestiona tant de contacte? Bona part deuen ser els mateixos de la seva vida real, suposo.
R. Només la meitat pertanyen a la meva vida real; com a periodista ja coneixia molta gent. Els de fora d'Espanya són nous. I només estic en contacte regularment amb uns pocs. El que intento és involucrar-me en els grups i ser actiu amb preguntes i comentaris. Tampoc vull estar les 24 hores del dia a LinkedIn!

P. Doncs ho sembla: al llibre es reconeix addicte a la xarxa professional LinkedIn. En quina mena d'espècimen el converteix aquesta addicció?
R. Diria que em converteix en un espècimen al qual el fascina parlar sobre la crisi amb consultors de Nova York, Londres o Singapur; veure i comentar la final de Rafa Nadal de l'Open d'Austràlia amb un consultor australià; rebre ofertes de feina i assessorar empreses sobre com optimitzar LinkedIn. M'ha servit per convertir-me en un camaleó amb múltiples cares.

P. Si estic a l'atur i em faig usuari de LinkedIn, contacto amb molta gent i ja tinc resolts els meus problemes econòmics?
R. Aquest és el començament, però no n'hi ha prou només amb això. Aquest és un portal de treball de forma indirecta, no directa com Infojobs, on publiques el teu CV i ja està. T'has de crear una bona reputació.

P. I com es fa això de la reputació?
R. A LinkedIn has d'emplenar el teu perfil i fer contactes; has d'entrar a grups (fins a un màxim de 50) i fer comentaris als debats. És vital que els teus arguments siguin bons i que demostris ser una referència en el tema de què parles. D'aquesta manera se't veurà com un líder d'opinió i rebràs ofertes de feina. Hi ha gent que no dubta a posar al seu perfil: "Busco feina", en espanyol o anglès. Jo mateix dic: "Estic obert a ofertes de treball desafiants".

P. Ja s'ha posat en contacte amb el creador de LinkedIn, Reid Hoffman, per dir-li que ha escrit un llibre sobre el seu invent? Ha cobrat comissions per escriure'l?
R. No, no. El meu llibre és totalment independent, ho vull deixar ben clar. De fet, alguns dels missatges del llibre no lliguen gaire bé amb la filosofia oficial de LinkedIn. Una vegada vaig escriure a la direcció d'Europa per comentar-los que anava a publicar el llibre, però ni comissions ni res. A més, al llibre també parlo bé dels seus rivals, com Xing o Viadeo.
 
P. Perquè als negocis virtuals també hi pot haver identitats falses, oi?
R. Sí, la identitat falsa és un problema a la web 2.0. Però a diferència de la vida real -on pots mentir al teu currículum quan l'envies a una empresa o tens una entrevista personal-, a LinkedIn et pot veure tothom. Això vol dir que qui busca un professional es pot documentar sobre tu i esbrinar si és cert el que dius mitjançant altres contactes. Per tant, mentir et pot portar conseqüències molt greus professionalment.

P. Si a la vida real ja estem connectats en xarxes d'amics, companys de feina, d'escola, de vacances família, etc., per què hi ha aquesta dèria per ser també a LinkedIn,  Facebook, YouTube, Twitter, Tuenti o MySpace? 
R. Per mi, la gran diferència i virtut és que aquestes xarxes socials a internet ens connecten amb gent que coneixíem abans. Amplien la nostra xarxa de contactes fins a límits desconeguts.

P: I necessitem estar tan i tan contactats?
R. Bé, moltes vegades hem retrobat gent del passat de les nostres vides que ens ha fet molta il·lusió saber què se n'havia fet. Això és meravellós. Amb les xarxes socials formem part tots del mateix pati de veïns. D'altra banda, també és com un "Gran Hermano" que tot ho veu. És el peix que es mossega la cua.

P. Deixi'm uns quants consells per triomfar a qualsevol xarxa social.
R. 1. Ser-hi, perquè no tothom hi és. 2. Ser proactiu, amb comentaris interessants, no simplement dir "ara estic menjant espinacs". 3. Omplir el teu perfil complet, incloses les recomanacions. Els amics sempre parlen bé de tu, però això és bo pels caçatalents de LinkedIn. 4. Fixa un temps diari (una hora) per actualitzar contactes i comentaris. 5. Estigues obert de bat a bat a tota la web 2.0.

P. Disculpi, però si faig tot això deixo de banda la meva vida real..
R. És qüestió d'organitzar-se el temps. Amb mitja hora al dia, de nit per exemple, n'hi ha prou. És com consultar el correu personal.

P. Per últim, vostè diu al llibre que "LinkedIn està sent una revolució". No creu que és una paraula molt grossa?
R. El llibre té un estil provocador, però crec de veritat que estem davant d'una revolució. Vull dir-li a la gent: "Ei, desperta't!". Els meus contactes dels EUA m'han confirmat que es tracta d'un moment sense precedents. Segons ells, això és més que una simple evolució en àrees de recursos humans, caçatalents, comunicació i innovació. Amb la web 2.0 estem canviant la nostra vida, i LinkedIn hi està ajudant molt.

NOTÍCIES RELACIONADES