L'impost sobre les begudes ensucrades aconsegueix reduir-ne el consum

Els consumidors habituals d'aquest tipus de begudes han deixat d'ingerir unes cent calories setmanals de mitjana
L'impost sobre les begudes ensucrades aconsegueix reduir-ne el consum

L'impost sobre les begudes ensucrades aconsegueix reduir-ne el consum

Els consumidors habituals d'aquest tipus de begudes han deixat d'ingerir unes cent calories setmanals de mitjana
Actualitzat
TEMA:
Economia de butxaca

L'impost sobre begudes ensucrades que va introduir la Generalitat ara fa gairebé un any va tenir l'efecte buscat: reduir-ne el consum. Això és, almenys, el que diu un estudi elaborat per la Universitat Pompeu Fabra i la de Barcelona.

Després d'estudiar les vendes d'una cadena de supermercats amb una important quota de mercat, calculen que les vendes haurien caigut al voltant d'un 16%. Això vol dir que els consumidors habituals d'aquest tipus de begudes --el 22% de la població-- han deixat d'ingerir unes cent calories setmanals de mitjana.

Una de les autores de l'estudi, Judith Vall, explica que l'estudi "és el primer que demostra que realment, quan el preu augmenta prou, realment hi ha una resposta en el consum. I llavors el que trobem és que la reacció dels consumidors és molt més gran que la que es pugui trobar als altres països."

 

 

Part de la caiguda del consum, però, s'ha traslladat cap a les begudes light, una tendència que s'accentua des de l'entrada en vigor de l'impost. I així, per cada 2 litres de begudes ensucrades que deixen de consumir-se, augmenta un litre i mig el consum de les begudes sense sucre. 

 

 

 

 

 

La patronal del sector treu ferro a l'impacte de la taxa

Amb el traspàs de les ensucrades a les begudes light, no és estrany que la indústria asseguri que no està notant l'efecte de l'impost en la seva facturació. Això sí, la patronal diu que el canvi d'hàbits cap a les begudes light és una tendència que ja ve de lluny.

Alguns productors de refrescos de marca blanca reconeixen que l'impost sí que ha accelerat la reformulació dels seus productes. La directora general de Sanmy, dedicada a produir begudes refrescants, explica: "La marca blanca, la marca de la gran distribució, és el producte que s'ha vist més afectat per aquest impost. Què ha succeït? S'ha accelerat aquest procés de reformulació per evitar pagar aquest impost."

 

 

Durant l'any passat, el govern va recaptar 22,6 milions d'euros amb aquest impost, per sota dels 31 que va preveure, tot i que l'entrada en vigor es va posposar un mes.

Augment de preus, repercutit al consumidor

El maig de l'any passat omplir el cistell de la compra amb begudes ensucrades començava a ser més car, entre un 5 i un 20 %, en funció de la mida de l'envàs.

A Catalunya entrava en vigor un impost sobre les begudes ensucrades, seguint el que ja havien fet països com França o Mèxic, però amb una particularitat: el català és l'únic impost d'aquest tipus que obliga per llei que sigui el consumidor qui assumeixi la pujada de preu al 100%.

ARXIVAT A:
Economia de butxaca

VÍDEOS RELACIONATS