Turistes al Parc Güell (Georges Jansoone-Wikimedia Commons)
Barcelona rep 33 milions de visitants a l'any (Georges Jansoone-Wikimedia Commons)

L'impacte ambiental diari d'un turista a Barcelona equival a una bombeta encesa 4 anys

El transport, i especialment l'aeri, és la principal font d'emissions de gasos d'hivernacle

Xavier DuranActualitzat

Cada persona que visita Barcelona es deixa encesa una bombeta led de 6,4 watts durant 4 anys seguits per cada dia que es queda a la ciutat. No és un fet real, òbviament, sinó la comparació per comprendre les emissions equivalents de diòxid de carboni que produeix cada turista, comptant el seu viatge per venir i tornar al seu lloc d'origen i la seva estada.

Dit en quilos de CO2, en són 96,9 diaris, però la comparació anterior permet fer-se'n una idea millor. Una altra imatge és l'equivalència amb conduir un cotxe 410 quilòmetres sense parar.

Les dades s'extreuen del primer estudi que calcula l'impacte de l'activitat turística en una ciutat concreta. Investigadors de l'Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals de la Universitat Autònoma de Barcelona (ICTA-UAB), en col·laboració amb l'empresa Inèdit i a petició de l'Ajuntament de Barcelona i de l'agència pública Barcelona Regional. L'estudi s'ha publicat a la revista "Tourism Management".

33 milions de visitants anuals

Els autors han tingut en compte els transports d'arribada i sortida, els transports interns durant l'estada, l'allotjament i les activitats d'oci, fires i congressos. Barcelona rep uns 33 milions de visites anuals, repartides a parts iguals entre els turistes, que s'allotgen a la ciutat, i els excursionistes, que s'hi estan un dia o menys i no hi pernocten. Està classificada com la 12a ciutat més visitada del món, amb 8,2 milions de persones que hi pernocten almenys una nit. Això significa la quarta d'Europa, darrere de Londres, París i Istanbul.

La petjada de carboni total de l'activitat turística a Barcelona és de 9.578.359 tones equivalents a CO2 a l'any. Tornant a les comparacions, tot i que amb aquestes xifres perden una mica el sentit, equival a les que produiria un cotxe fent 1.013 voltes a la Terra.

La font principal de les emissions és el transport d'arribada i sortida i, en concret, l'avió. Aquest transport significa el 95,9% de les emissions. lògicament, marca una gran diferència entre els turistes i els excursionistes. Les emissions dels primers són 2,5 vegades superiors a la dels segons. Això s'explica perquè una part important dels visitants d'un sol dia provenen de la resta de Catalunya i el seu transport té un impacte ambiental molt menor.

El turisme domèstic representa un 3,3% del turisme total i un 3% de les emissions associades. En el cas dels turistes, depèn del seu origen. Els visitants transoceànics -provinents d'Amèrica, Àsia, Oceania i Àfrica- representen el 58,02% per cent de les emissions de gasos d'hivernacle, tot i que només són el 25% del total de turistes.

Més impacte en hotel de més estrelles

De la resta d'emissions, que representa el 4,1%, la principal font és el consum d'electricitat, sobretot associat a l'allotjament. I entre els establiments de pernoctació, els hotels són causants del 70,5% de les emissions, seguits dels apartaments turístics, registrats o no, amb un 25,3%. Entre els hotels, l'impacte és superior en les categories més altes: la pernoctació en un hotel de 5 estrelles causa 7,5 vegades més emissions que una pensió, hostal o alberg.

Una dada interessant és la comparació amb les emissions mitjanes d'un resident. Per als excursionistes, són aproximadament la meitat. En canvi, les emissions d'un turista són el doble de les produïdes per algú que viu a Barcelona.

Pel que fa a les activitats, les visites als punts d'interès són les que generen menys emissions. Un trajecte en transport turístic especial -bus turístic, autocars- genera 1,5 vegades més i la participació en una fira o congrés, sis vegades més. Segons els autors, ni els residus ni la restauració tenen un impacte destacable. I la petjada de carboni del comerç seria equiparable a la de l'allotjament.

Mesures de mitigació

Per als autors, disposar d'una visió global de les emissions associades a l'activitat turística és mot important per a la planificació i per prendre mesures, com explica Jordi Oliver, investigador de l'ICTA-UAB i cofundador de l'empresa Inèdit:

"Permet establir objectius de reducció i definir polítiques i estratègies en els diferents àmbits relacionats amb el turisme, encaminades a la mitigació del canvi climàtic."

Els investigadors també proposen possibles mesures per reduir l'impacte del turisme. Una seria promoure la compensació d'emissions de gasos d'efecte hivernacle associades al viatge en avió. Altres queden fora de l'abast de la política municipal, ja que tenen a veure amb el combustible utilitzat pels avions i amb la seva eficiència.

Però l'administració local també pot ajudar a disminuir el transport en cotxe i promoure els viatges en metro, tren o autobús. També pot contribuir a transformar la flota de taxis perquè la gran majoria siguin vehicles elèctrics o híbrids.

Quant a l'allotjament, ha de col·laborar amb el sector per promoure informació sobre la petjada de carboni, i augmentar l'eficiència i l'estalvi. Expliquen que quan un hotel augmenta el seu nivell de compromís ambiental té un avantatge competitiu.

ARXIVAT A:
CiènciaMedi ambientMobilitat
Anar al contingut