McDonald's ha apujat un 10% l'hamburguesa i el gelat més bàsics (iStock)

"L'hamburguesa d'un euro" ja no val un euro: la inflació arriba a les multinacionals

Cadenes com McDonald's apugen preus i segueixen el camí d'altres cadenes com Ikea o Uniqlo

Enllaç a altres textos de l'autor imgauto47

Iván Gutiérrez

Periodista a la delegació de Madrid de TV3 especialitzat en economia

@ivanngutierrez
Actualitzat

Un grup de joves caminaven decidits des de plaça Catalunya amb la seva moneda d'un euro amb què creien que en tindrien prou per comprar-se una hamburguesa. Però, de sobte, es van endur una sorpresa. La popularment coneguda com "hamburguesa d'un euro" de McDonalds, que des de fa dues dècades val un euro, ja no val un euro. Ara, necessitaran una moneda més.

Fa uns mesos que la cadena americana ha començat a apujar el preu de diversos productes, entre ells, el de l'hamburguesa d'un euro, que ara val un euro amb deu cèntims. Poques vegades el preu d'un producte supera el seu nom per imposar-li una denominació popular. Passava amb els "Tot a cent" (tot a cent pessetes) i, des de fa vint anys, ha passat amb aquest producte de menjar ràpid. Però la inflació pot amb tot.

L'hamburguesa ha costat un euro durant dues dècades

Hi ha altres productes com el gelat, que també ha augmentat el preu un 10%, o l'hamburguesa amb formatge, que ha augmentat un 33%.


Augment de la carn i l'oli

Els motius que al·ludeixen les empreses són diverses: l'alça del preu de l'energia o els problemes de transport i els colls d'ampolla encareixen molts productes. A part de l'electricitat, la gasolina o els hidrocarburs, els productes que més han pujat de preu són l'oli d'oliva (26,7%), la carn ovina (21,8%), la pasta (15,2%) i els refrescos (11,7%).

La decisió de grans cadenes obre el camí perquè molts restaurants també segueixin aquest camí per no poder absorbir tota la pujada de matèries primeres.

De fet, Sara Fátima, encarregada del restaurant El Tobogán, assegura: "L'alça del preu de la carn o l'electricitat ens obliga a repercutir-ho en el preu del consumidor". Manel Cantón, del celler taverna Sant Joan, també posa el mateix exemple amb el cafè, i diu: "El que no podem fer és pagar els costos més cars i que el marge sigui menor".

El tòtem de la inflació, però, pot servir en alguns casos per apujar el preu de molts productes.

La inflació com a cap de turc

Una altra empresa que ha apujat preus és la cadena sueca de mobles Ikea, que els ha augmentat de mitjana un 9%, segons reconeixen, per l'augment dels costos de transport i les matèries primeres.

Degut a l'augment de la demanda dels seus productes amb la pandèmia, la multinacional va advertir que estava llogant més vaixells i comprant més contenidors per evitar les interrupcions de la cadena de subministrament. El gerent d'operacions minoristes, Tolga Öncü, ho ha reconegut: "Desafortunadament, ara, per primera vegada des que la inflació ha afectat l'economia global, hem de repercutir part d'aquesta alça de preu en els clients".

Ikea pagarà 41 milions d'euros als pares d'un nadó que va morir aixafat per un moble
Ikea ha apujat els preus un 9% de mitjana

Però segons va comprovar el diari The Guardian, al Regne Unit la multinacional va augmentar fins a un 50% els preus de molts productes, com l'escriptori Malm o la taula Jokkmokk, de £ 99 a £ 150 en ambdós casos.

A Catalunya, hi ha alguns productes que també han pujat més del 10% de mitjana, com el llit Malm, de 335 a 429 euros, un 28% més. D'altres han baixat, com la popular prestatgeria Billy, que ja fa temps que va baixar un 17%, dels 59 als 49 euros.

La cadena japonesa de moda Uniqlo, propietat de Fast Retailing, també va anunciar que apujaria preus pels costos, i en el seu cas, per la debilitat del ien. El seu responsable financer, Takeshi Okazaki, va assegurar després de presentar resultats que no li quedava més remei "que apujar el preu d'alguns productes".

ARXIVAT A:
Economia de butxacaConsumIPC
Anar al contingut