L'exercici físic modifica l'ADN i redueix així el risc de malaltia cardiovascular
L'exercici vigorós habitual beneficia la salut (Goodfreephotos)

Una recerca liderada per investigadors de l'Institut Hospital del Mar d'Investigacions Mèdiques revela que l'activitat vigorosa provoca modificacions químiques en l'ADN

L'activitat física produeix canvis en l'ADN i modifica alguns processos metabòlics. Així ho conclou una recerca liderada per investigadors de l'Institut Hospital del Mar d'Investigacions Mèdiques i que es publica a la revista "Medicine and Science in Sports and Exercise".

L'estil de vida i l'entorn tenen impacte en la manera com s'expressa l'ADN. És el que s'anomena epigenètica. L'alimentació, la contaminació, l'exercici, episodis traumàtics o altres factors provoquen canvis químics en la molècula de l'ADN, sense alterar la seqüència de "lletres" que formen els gens. El procés químic s'anomena metilació i fa que alguns gens s'expressin o s'inhibeixin i així influeix en la síntesi de proteïnes.

Estudi amb més de 2.500 persones

Els investigadors van voler comprovar si l'activitat física estaria relacionada amb la metilació de l'ADN.  Per això, van analitzar dades de dues poblacions occidentals: la catalana REGICOR (REgistre Gironí del COR) i la dels Estats Units del Framingham Offspring Study -estudi cardiovascular a la població de Framingham, Massachusetts.

En total, han analitzat les dades de l'activitat física de 2.544 persones d'entre 35 i 74 anys, a partir de qüestionaris validats per la comunitat científica internacional. La metilació de l'ADN es va estudiar a partir de mostres de sang dels voluntaris, i es van analitzar més de 400.000 marques repartides per tot l'ADN a cadascuna d'aquestes persones.

Els resultats indiquen que l'activitat física redueix la metilació de l'ADN. I si és moderada o vigorosa -per exemple, caminar cada dia de forma ràpida o practicar algun esport durant, com a mínim, 30 minuts- actua sobre el metabolisme dels triglicèrids. En altes concentracions, aquests greixos augmenten el risc de malalties cardiovasculars.

Roberto Elosua, coordinador del grup de recerca de l'IMIM, explica l'impacte d'altres hàbits:

"En estudis previs també vam  veure que el consum de tabac modifica els nivells de metilació de l'ADN. D'aquí la importància de promoure un estil de vida saludable que incorpori la pràctica d'activitat física per a la prevenció de les malalties cardiovasculars".

A la recerca també hi han participat, entre d'altres, l'Institut de Recerca contra la Leucèmia Josep Carreras i la Facultat de Medicina de la UViC-UCC.

SalutRecerca científica