L'Eurocambra demana no transportar animals vius i prioritzar l'exportació de carn

El Parlament Europeu exigeix per una àmplia majoria unes millors condicions en el transport d'animals vius i evitar el patiment que suposen els llargs viatges

Aitor Álvarez GarcíaActualitzat

A Catalunya i al conjunt de l'estat el transport d'animals vius no està al debat polític ni tampoc se'n parla al carrer. Al Parlament Europeu, en canvi, és motiu d'una comissió d'investigació, que ha arribat a la conclusió que, de manera generalitzada, no es respecta la normativa comunitària.

La llei obliga a uns mínims de benestar del bestiar, que sovint viatja dies per terra o per mar en condicions pèssimes, fins a arribar a escorxadors en països de fora de la Unió.

Els eurodiputats, per una amplíssima majoria de 557 vots a favor, 55 en contra i 78 abstencions, exigeixen que s'instal·lin càmeres als vehicles, que no es transporti bestiar en temperatures extremes i que els trajectes per carretera siguin d'un màxim de 8 hores (i, en els casos d'animals més vulnerables, 4). També demanen que es prioritzi l'exportació de la carn, en lloc de transportar el bestiar viu.

Transportar els animals vius surt més barat que exportar-ne la carn perquè no calen neveres, pugen sols al camió i al vaixell i el sacrifici és més barat als països de destí. Els llargs viatges que es fan per mar no compten amb veterinari a bord i alguns animals moren i els llencen a l'aigua. Alguns cadàvers han aparegut a les costes de les Illes Balears, on hi arriben per les corrents marines de la zona.

Fruit d'aquesta investigació, que ha durat un any i mig, el Parlament Europeu també exigeix que en cap cas es transportin a més de 50 kilòmetres lactants de menys de quatre setmanes de vida, per la fragilitat i la dependència que tenen de la llet.

Espanya importa milers d'aquestes cries des de diferents punts d'Europa, sobretot de França i dels estats nòrdics. Després d'engreixar-los, s'envien per mar perquè els sacrifiquin en països com Líbia, Egipte, l'Aràbia Saudita, el Líban i Turquia.

Les condicions de benestar animal en els vaixells són molt dolentes, segons denuncien les ONG
Les condicions de benestar animal en els vaixells són molt dolentes, segons denuncien les ONG


"És un sistema que cal repensar i tornar a la producció local"

La presidenta de la comissió d'investigació sobre animals vius, Tilly Metz, assegura en una entrevista a TV3 que no té cap sentit el periple que fa el bestiar:

"Un animal neix en un lloc, l'engreixen en un altre lloc i és sacrificat en un altre lloc. I després, venut en un altre."

I afegeix que "aquest és un sistema que cal repensar i tornar a la producció local, en petites granges". Segons ella, és necessari "treballar juntament amb els ramaders per trobar solucions, perquè això no va en contra dels ramaders". Metz advoca per "reduir el consum de carn".

A partir d'aquestes recomanacions aprovades pel Parlament Europeu, ara la Comissió Europea haurà de treballar en la revisió del reglament vigent, del 2005, sobre la protecció dels animals. S'espera que es presenti l'any 2023. Els eurodiputats consideren que les normes actuals estan "obsoletes", són "confuses" i s'apliquen "malament".

Demanen una transició "cap a un sistema més eficient i ètic" i, per fer-ho possible, creuen necessari que es destinin diners per minimitzar l'impacte en el sector.


Espanya, primer exportador europeu de vedells i vaques

L'estat espanyol és el primer exportador europeu de vedells i vaques i el segon en xais i ovelles. La indústria ramadera és molt potent i aquí no hi ha hagut cap debat públic sobre aquest tipus d'exportacions.

En canvi, en diversos països europeus, com ara els Països Baixos o el Regne Unit, ja s'ha prohibit o està en procés de prohibir-se exportar bestiar per mar si el seu destí és un escorxador. La majoria d'exportacions es fan a països àrabs i, durant el Ramadà i els mesos posteriors, augmenten.

Fa un any, l'exportació d'animals vius en grans vaixells va entrar en l'agenda informativa a casa nostra. Va ser a causa del periple de tres mesos que van haver de fer 2.500 vedells pel Mediterrani, que havien sortit de Tarragona i Cartagena. Després que cap país àrab els volgués comprar, per sospitar que estaven malalts, van acabar sacrificats a Espanya. Hi ha una normativa europea que impedeix importar bestiar de fora de la Unió (i havien tocat ports turcs, egipcis i libis).

Protesta d'entitats animalistes davant el port de Cartagena
Protesta d'entitats animalistes davant el port de Cartagena(EFE/Marcial Guillén)


Maria Boada Saña, veterinària i experta en transport animal a l'ONG alemanya Animal Welfare Foundation, remarcava, en una entrevista amb TV3 al març, que "en les últimes setmanes del trajecte es va produir un deteriorament en els animals per l'acumulació de factors de risc, com ara la mala higiene, el fet que hi hagués cadàvers entremig dels animals vius, per uns alts nivells d'amoníac, que dificulta la respiració i també per problemes de subministrament d'aigua o de menjar".

Silvia Barquero, directora executiva d'Igualtat Animal a Espanya, lamentava, també en declaracions a TV3, que "hi ha una falta total de transparència per part del govern espanyol en aquesta matèria" i es preguntava: "Com volem garantir el benestar d'aquests animals si ni tan sols ens faciliten la mínima dada sobre ells a qui ens preocupem de com es troben aquests animals?".

Barquero també denuncia un altre problema associat a aquestes exportacions: els purins que s'expulsen en un viatge de diversos dies pel Mediterrani i que contaminen el mar. "Són tones de purins abocats al mar cada dia, que ningú controla i que fan malbé l'ecosistema marí", afirma l'activista animalista.

 

ARXIVAT A:
Parlament EuropeuMaltractament animal
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut