Barcelona

L'etiquetatge en català és present en més de 2.000 empreses, el doble que fa deu anys

L'Associació en Defensa de l'Etiquetatge en Català, ADEC, constata que cada cop són més les empreses que etiqueten els seus productes en català. L'explicació, a part de la campanya de sensibilització que fan plataformes com l'ADEC, és la bona voluntat dels comerciants, ja que la normativa existent "no és sancionadora" i, per tant, "és més difícil que es compleixi", explica la presidenta de l'associació, Pepa Reyes. El sector de vins i caves i les marques pròpies d'alguns hipermercats és on l'etiqueta en català és més present.

Actualitzat
L'any 1989, segons el registre que cada dos anys elabora l'ADEC, eren 308 les empreses que etiquetaven en català, una xifra que es va doblar l'any 1994. Tres anys després la xifra ja superava el miler i el 1999 arribava a les 1.538. I així ha seguit incrementant el nombre d'empreses que etiqueten en català. Un exemple dins del sector on està més normalitzat aquest fenomen, el dels vins i caves, és Codorniu, que l'any 2004 no etiquetava en català i ara té sis marques en què ho fa. Les xifres també son positives en l'àmbit dels productes lactis, així com en forns i pastisseries, que utilitzen majoritàriament bosses, papers i cartrons retolats en català per embolicar els productes que comercialitzen. De la mateixa manera, cada vegada són més els hipermercats i centres comercials que etiqueten en català les seves pròpies marques, com Esclat, Bon Preu, Condis, Caprabo i Sorli-Discau. Malgrat l'avenç, a nivell general, el català només és present en un 20,2% dels productes de marca blanca que es distribueixen en els hipermercats de Catalunya. Les comarques d'Osona, el Barcelonès i el Vallès és on es concentren més empreses que etiqueten en català.
Anar al contingut