Pla mitjà dels nens al pati de l'escola Els Pins de Cabrianes en el primer dia de curs. Imatge del 14 de setembre del 2020. (Horitzontal)
Pla mitjà dels nens al pati de l'escola Els Pins de Cabrianes en el primer dia de curs. Imatge del 14 de setembre del 2020. (Horitzontal)

L'escola rural s'adapta a la pandèmia amb la voluntat de no perdre "l'essència"

ACN Cabrianes.-Les escoles rurals catalanes han arrencat un nou curs marcat per la covid-19. No obstant això, l'objectiu, explica Gaspar Gamisans, responsable de les escoles rurals de Catalunya a la junta de directors, "és mantenir l'essència" que caracteritza aquest tipus de centre. El fet de disposar de menys alumnes i un entorn rural, assenyala, beneficia clarament aquestes escoles. A l'altra banda de la balança, però, subratlla que disposen de "menys mans" adultes a l'aula. Gamisans, dirigeix el ZER Els Pins de Cabrianes (Sallent), que forma part del ZER Moianès Ponent. Aquest curs als quatre centres que en formen part -Els Pins, Anton Busquets, L'Esqueix i Vall de Néspola- s'ha optat per reduir els mestres itinerants per reduir riscos.

Abans de les nou del matí els 40 alumnes del ZER El Pins de Cabrianes ja eren al patí de l'escola, on els esperaven els professors. Després d'una breu benvinguda a pares i nens per part del director Gaspar Gamisans, l'equip docent ha posat a prova els coneixements que tenien sobre la pandèmia i els hi ha recordat quines seran les mesures preventives que es duran a terme o, fins i tot, el pla de contingència que s'iniciaria en cas que un d'ells donés positiu. Tot plegat sense abandonar el pati -de més de 2.000 metres quadrats- i pràcticament sense trepitjar l'interior de l'escola.Tot i que per ràtio no sèrie necessari, el ZER ha dividit als seus alumnes en dos grups bombolla: els 13 alumnes d'educació infantil i els 27 de primària. "Això ens permet mantenir el caràcter d'escola més propera que no volem deixar perdre", assegura el director.Les diferències amb l'escola tradicionalAlguns pares han optat per quedar-se una estona a veure com s'adaptaven els seus fills al retorn de l'aula. Anna Duocastella, mare d'un nen que farà tercer de primària, reconeixia estar força tranquil·la. "Som una escola petita, amb una realitat molt diferent de l'urbana i confiem plenament amb els mestres", deia.Per la seva part, José Ángel Fuentes, pare de dos nens d'educació infantil, recalcava la importància de tornar a l'escola. "És un lloc necessari per a ells deia".Els alumnes, per la seva part, es mostraven contents del retorn. La Queralt, que enguany arrenca sisè, assegurava que tan de bo pugui "acabar el que serà el meu darrer curs a l'escola". També en Lluc, de quatre, no podia negar que estava content malgrat que li costava pair això d'haver de dur mascareta. Al seu costat, l'altre Lluc, de cinc, deia que tenia "moltes ganes de tornar".Menys itinerànciaEn el cas de l'escola de Cabrianes, cada grup disposarà de dos mestres. Pel que fa als especialistes de matèria, fins ara itinerants, s'ha optat per extremar al màxim les mesures preventives i limitar-los a dos per tota l'escola i menys hores. Això farà que professors estables imparteixin matèries que fins ara no havien de realitzar.Segons el responsable de les escoles rurals, certamen aquesta tipologia de centres té avantatges com el fet de disposar de menys alumnes, d'un tracte més propers amb les famílies i d'un entorn més rural. No obstant, també reconeix que el fet de limitar els mestres per grup també comporta "menys mans" i pot suposar una lleugera pèrdua de la "qualitat de l'educació tal com nosaltres l'entenem".

Anar al contingut