La plataforma Som Escola la formen una cinquantena d'entitats
L'Hospitalet de Llobregat

L'escola catalana nega l'adoctrinament i alerta del perill d'autocensura

El col·lectiu Som Escola defensa el model educatiu català en un manifest i fa una crida a protegir-lo

RedaccióActualitzat

L'escola catalana ha dit prou. Aquest dimecres el col·lectiu Som Escola, que agrupa la majoria d'entitats i associacions de l'àmbit educatiu, han fet front comú després de les constants acusacions d'adoctrinament independentista a l'aula.

Han presentat un decàleg, on defensen el funcionament i els resultats del sistema d'immersió lingüística i alhora han llançat un missatge de tranquil·litat cap als professionals de l'escola enmig d'aquesta campanya, diuen, de descrèdit.

"L'escola no adoctrina"

Amb estudis i dades a la mà, han recordat que els alumnes catalans surten amb el mateix nivell de castellà que la mitjana de l'Estat i que l'escola no es pot vincular amb el creixement de l'independentisme. La directora d'investigació de la Fundació Bofill, Mònica Nadal, ha assegurat que no hi ha res en la investigació feta fins ara que avali les acusacions d'adoctrinament:

"El creixement del sentiment independentista a Catalunya es produeix de manera bastant homogènia en tots els grups d'edat. Tant en aquells joves que s'han escolaritzat en les escoles actuals de Catalunya com en aquelles persones de més edat que es van escolaritzar en les escoles franquistes. Aquest creixement no té a veure amb el fet d'haver passat per l'escola catalana sinó que té a veure amb altres circumstàncies com pot ser el context polític. Per tant, clarament, l'escola no adoctrina".

Nadal apunta directament a d'altres factors, com l'entorn familiar o el barri on es viu:

"Bàsicament depèn de la identificació nacional de la teva família, del barri on vius i quin és el sentiment dominant en aquest barri. Això és el que realment explica quin és el teu sentiment de pertinença, si més català o més espanyol o igual o etcètera, i per tant no és l'escola ni els anys que has estat a l'escola".

"Evitar que la por s'instal·li en forma d'autocensura"

Som Escola també s'ha volgut dirigir als docents, a qui ha demanat que treballin sense pressions. Rosa Berrio, d'USTEC, el sindicat majoritari dels mestres, ha lamentat l'autocensura que diu que ja s'apliquen per por:

"Per evitar que la por s'instal·li en forma d'autocensura als centres educatius, com ja està passant. No volem més companys i companyes forçats a deixar la seva feina a les aules per anar a declarar als jutjats per fer simplement la seva tasca".

També han volgut denunciar "intents uniformadors" que posen en dubte el model, com els que Jaume Graells, regidor d'Educació de l'Ajuntament de l'Hospitalet de Llobregat, ha assegurat que venen "des del govern de Madrid i des d'altres instàncies i grups polítics".

Des de la Federació Moviments Renovació Pedagògica, Pilar Gargallo ha defensat l'escola com un motor d'inclusió, cohesió, respecte i valors democràtics, "lluny de qualsevol adoctrinament".

També han recordat que a l'escola s'hi ha de poder debatre per formar ciutadans crítics.

ARXIVAT A:
Educació Procés català
NOTÍCIES RELACIONADES
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut