Les pel·lícules de Netflix haurien d'optar a premis? El món del cinema, dividit

Veus com la de Steven Spielberg s'han alçat en contra que pel·lícules que no es projectin al cinema puguin ser premiades
Les pel·lícules de Netflix haurien d'optar a premis? El món del cinema, dividit

Les pel·lícules de Netflix haurien d'optar a premis? El món del cinema, dividit

Veus com la de Steven Spielberg s'han alçat en contra que pel·lícules que no es projectin al cinema puguin ser premiades
Redacció
TEMA:
Cinema
Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Engegar/Aturar Silenciar Pujar el volum Disminuir el volum Instruccions per interactuar amb el player
imatge

La manera en què la societat consumeix pel·lícules està canviant. De fet, ja fa temps que ha canviat. L'exigència de veure títols sota demanda i amb disponibilitat completa ha donat peu a l'aparició de plataformes com Netflix o HBO, que al mateix temps han comportat un nou paradigma en la indústria del setè art.

Però en tot canvi profund d'un sistema establert sempre hi ha una part perjudicada. Una part que veu amenaçat el monopoli de què ha gaudit sempre. És el cas de les grans productores de Hollywood, com Paramount, Universal Studios, Warner Bros. o 20th Fox Century, que s'han repartit el pastís de la indústria del cinema durant dècades i que ara veuen com la irrupció d'aquest tipus de plataformes els fa trontollar el seu prestigi a escala mundial.

La nominació de la pel·lícula Roma, original de Netflix, i les posteriors declaracions de Steven Spielberg a l'última edició dels Oscars han obert un debat entre productors, actors i distribuïdors:

És lícit que una pel·lícula que no ha estat projectada al cinema aspiri als premis de l'Acadèmia?


Els arguments a favor són prou clars. Els Oscars premien les pel·lícules per la seva qualitat en totes les seves disciplines i àmbits, independentment de la seva plataforma de distribució. Així mateix, les plataformes com Netflix ajuden a divulgar l'art per fer-lo arribar a més gent.

Per altra banda, són moltes les personalitats que s'han pronunciat en contra d'aquest fenomen. Més aviat, en contra que els seus títols originals puguin ser premiables sense haver estat a la cartellera dels cinemes.

Steven Spielberg s'ha erigit com la veu més potent del món de la gran pantalla en contra de les plataformes de "streaming". L'actual governador de l'Acadèmia de Hollywood a la secció de directors sempre ha defensat la gran pantalla:

"Espero que tothom segueixi creient que el millor regal que podem donar, com a realitzadors, és oferir al públic l'experiència de veure una pel·lícula a la gran pantalla. Crec fermament que els cinemes haurien de ser-hi per sempre."

 

Steven Spielberg, la veu més coneguda en contra que pel·lícules de Netflix aspirin als Oscars

 

L'any passat, Spielberg encara va ser més dur amb aquest tipus de serveis i va asseverar que les pel·lícules que siguin poc temps en cartellera no haurien d'aspirar a premis:

"No crec que els films que estiguin en cartellera menys d'una setmana hagin de competir als premis de l'Acadèmia. Cada vegada més cineastes permetran que les empreses de cinema sota demanda financin les seves pel·lícules, amb la promesa d'una petita finestra cinematogràfica durant una setmana perquè puguin optar als Oscars o a altres premis. Tot i això, tan bon punt es comprometin amb un format de televisió, són pel·lícules de televisió."

 

Netflix és la principal plataforma en línia de pel·lícules a la carta

 

El magnat Jeffrey Katzenberg, propietari de diversos mitjans de comunicació, ha sortit en defensa de Steven Spielberg assegurant que el director de cinema mai no va tenir intenció de vetar Netflix als Oscars o de canviar la normativa de nominacions a la Junta de Governadors de l'Acadèmia.

"Primer, Steven no va dir això. Segon, no anirà a la reunió de l'Acadèmia a l'abril amb cap pla (de vetar Netflix)."


Per la seva banda, Netflix ha respost les crítiques del cineasta en un tuit que, sense citar explícitament el director, responia clarament els seus comentaris sobre la seva participació als premis més importants del sector cinematogràfic.

"Estimem el cinema. També estimem aquestes coses:

- Accés als teatres per la gent que no s'ho pot permetre, o que viu a pobles que no en tenen.

- Deixar gaudir tothom, a tot arreu, llançaments al mateix temps.

- Donar als productors de cinema més vies per compartir art

Aquestes coses no són mútuament exclusives"

 

Seu de Netflix a Los Gatos, Califòrnia, Estats Units

 

La directora Ava DuVernay, nominada a l'Oscar pel documental Enmienda XIII, produït per Netflix, ha demanat a l'Acadèmia que tinguin en compte "opinions diferents" com la seva.

"Estimada Acadèmia, aquesta és una reunió de Junta de Governadors. I membres habituals de la indústria no hi poden ser. Però espero que, si això és veritat, rebeu cineastes a la reunió o llegiu declaracions de directors com jo que comparteixen una opinió diferent."


Els actors i actrius també opinen

Kevin Costner, protagonista del film original de Netflix Highwaymen, entén els dos punts de vista:

"Jo hi crec, en els Oscars. Sóc un romàntic del nostre gremi. Adoro l'experiència de veure cinema en sales, però és cert que quan sents gent intel·ligent discutint aquest tema, quan un acaba penses que té raó, que és un bon argument. Però sents l'altra part i penses el mateix. Jo crec que les pel·lícules s'han de veure en sales i tant temps com sigui possible, però també dono gràcies a Déu per aquestes noves maneres de veure pel·lícules."


Kathy Bates, que va guanyar un Oscar per la pel·lícula Misery, diu que el fet que els títols de Netflix optin als Oscars és "jugar brut":

"Sóc una antiquada com el senyor Spielberg, i també entenc que altres directors com ell vulguin que les seves pel·lícules es vegin en pantalla gran. És diferent, és una experiència diferent, per això crec que exhibir-les només una setmana i que no les vegi ningú, només perquè optin a premi... no ho sé, jo crec que és jugar brut."

 

Olivia Wilde, actriu que presentava la seva primera pel·lícula com a directora, destacava el paper de motor a la indústria que està fent Netflix:

"El fet que Netflix permeti als creadors fer coses arriscades i interessants és essencial. És cert que l'experiència al cinema és molt maca i per això també m'agrada que Netflix projecti més pel·lícules seves en pantalla gran perquè són un regal per al públic. Però no crec que haguem de limitar el terreny de joc de cap manera."


Antonio Banderas, que també ha estrenat aquest any un film de Netflix dirigit per Steven Soderbergh, ha dit que estaria bé que els films produïts per les plataformes es projectessin al cinema:

"Netflix hauria de fer que les seves pel·lícules arribessin als cinemes. Crec que aquest ha estat el joc que s'ha fet amb Roma, i així la pel·lícula té accés als premis. Si es passa simplement per televisió, no hauria de tenir accés als Oscars perquè es tractarà d'un espai televisiu. És així de simple."

 

Antonio Banderas, en una entrevista a Catalunya Ràdio

 

Polèmica a la Berlinale i al festival de Canes

A l'última edició de la Berlinale es va demanar expulsar la pel·lícula "Elisa Marcela", d'Isabel Coixet, per haver estat finançada per Netflix. En una carta dirigida al director, els exhibidors alemanys es van queixar que el film no s'hagués projectat en sales alemanyes.

Segons els demandants, el festival de Berlín es va fundar per donar suport a la "gran pantalla" mentre que a Netflix només li preocupa la "petita pantalla".

Les queixes dels exhibidors alemanys a la Berlinale (Reuters)

 

De manera similar, als dos últims festivals de Canes la polèmica pels títols produïts per Netflix va ser-hi molt present.

Al 2017, el festival va acceptar dues pel·lícules de Netflix que no van ser projectades al cinema. L'any passat, però, la normativa va canviar i va fer requisit imprescindible que els films hagin estat prèviament a la gran pantalla.

ARXIVAT A:
Cinema Premis Oscars Televisió

ÀUDIOS RELACIONATS