Vista d'alguns dels expositors del congrés de telefonia. (Foto: EFE)
Vista d'alguns dels expositors del congrés de telefonia. (Foto: EFE)
Barcelona / Joan Raventós

Les operadores de telefonia mòbil s'autoimposen cooperació i competició

En un congrés de mòbils criden l'atenció les novetats tecnològiques, els nous dissenys i les prestacions dels aparells que duem o durem a la butxaca. Això és el que es veu a tots els anuncis que aquests dies inunden Barcelona amb motiu del Congrés Mundial de Mòbils, perquè és el més atractiu de cara al gran públic. Però un congrés de mòbils també ha d'aprofundir en tot allò que no es veu, com ara les infraestructures que fan que aquestes joguines puguin trametre dades de cada cop més usuaris i a una velocitat apta per a impacients. En aquest negociat qui més hi té a dir són les operadores de telefonia mòbil, i per això el MWC 2011 ha assegut els seus responsables a la mateixa taula perquè expliquin quins són els seus reptes. La principal conclusió: demanen competició i cooperació.

Actualitzat
Randall Stephensom, president d'AT&T; Wang Jianzhou, president de China Mobile; César Alierta, president de Telefónica; Vittorio Colao, president de Vodafone, i Daniel Hajj, president d'America Movil. Aquest ha estat l'elenc que ha omplert a primera hora del matí l'auditori número 1 del Congrés Mundial de Mòbils en una conferència intitulada –genèricament- "La visió des de dalt". Poques pistes, doncs, sobre el contingut de la xerrada i màniga ampla als ponents a parlar del que els plagués. Podia haver estat un cúmul de receptes, de problemes, de reivindicacions o de reptes exposats des de les diferents visions de la indústria de la telefonia mòbil, però no. Deu ser que els reptes són molt evidents perquè les grans operadores exposin discursos gairebé calcats.

L'escenari dibuixat per Vittorio Colao i assentit per la resta és aquest: "En l'anterior Congrés Mundial de Mòbils vam parlar de la greu crisi econòmica i de com ens ho faríem per sortir-nos-en. Un any després, el futur és molt millor". Colao s'ha declarat un "optimista digital" i es pot pensar que aquesta sublimació de l'optimisme el porta a fer tals paradoxes, però no és l'únic que malgrat la crisi albira un gran futur. Totes les operadores han continuat el dibuix de Colao constatant que en els últims dotze mesos hi ha hagut una autèntica explosió de "smartphones", cosa que ha incrementat la clientela i ha dinamitzat el sector. Però al costat d'aquesta explosió en troben a faltar una altra: l'explosió de la xarxa.

El trànsit de dades s'ha incrementat exponencialment com a conseqüència de la proliferació de "smartphones", "tablets" i altres aparells. Hi ha molta més gent demanant dades per accedir als continguts i des de molts més terminals. En aquest sentit, Randall Stephenson diu que als Estats Units (el seu mercat) la meitat dels seus clients tenen tres o més terminals de connexió. Davant aquesta dada, les operadores estan tan entusiasmades com espantades. Volen donar servei a tots els terminals, però ho volen fer en condicions. La solució passa per tenir una xarxa com Déu mana. Aplaudeixen que del 3G s'hagi passat al 4G i creuen que no ens quedarem aquí. Saben, però, que el futur no l'escriurà cadascú pel seu compte, sinó que han d'anar plegats.

L'escena que ofereix l'actual moment de la telefonia mòbil és la d'una colla de grans empresaris que competeixen entre ells i es necessiten els uns als altres. Diuen que han de cooperar per investigar noves maneres de trametre les dades, i reclamen regulacions nacionals i supranacionals que estableixin uns estàndards per optimitzar el tràfic. Volen que les noves xarxes siguin competitives i prou capaces per transportar cada cop més continguts a cada cop més terminals. Si en aquest repte no es trepitgen els uns als altres, saben que tots plegats en sortiran beneficiats. La cooperació no és només una declaració d'intencions, ja que en aquest mateix congrés les operadores ja s'han posat a treballar per promoure la convergència dels diferents estàndards de LTE, la qual cosa permetrà unificar les tecnologies d'accés als continguts en un protocol de més qualitat. Paral·lelament, Stephenson ha reclamat als seus homòlegs que apostin fermament també per l'HTML5 i així garantir-se sistemes de transmissió de dades que donin resposta a la creixent demanda.

Entre les receptes exposades per evitar la saturació de la xarxa hi ha la d'estendre la cobertura a través de xarxes Wi-Fi. En aquest sentit, Wang Jianzhou ha posat alguns exemples de ciutats Wi-Fi que ha vestit la seva companyia i n'ha aplaudit els resultats. La transferència de dades a través d'aquesta xarxa és de qualitat i descongestiona la resta. Un altre punt a destacar ha estat la necessitat de construir xarxes obertes, perquè tothom tingui accés a un producte cada cop més demanat. Naturalment, aquesta obertura de mires també voldrà dir invertir més en tecnologia capaç.

Al costat d'aquesta cooperació per trobar xarxes adients, les operadores no abaixen els braços a desafiar-se dia a dia. Continuaran ensenyant-se les ungles per esgarrapar quotes de mercat als altres operadors i, al MWC, s'han emplaçat esportivament a fer-ho. Diuen que la competició entre ells farà que sorgeixin noves idees i millores per a una societat que reclama connectivitat i continguts.

El repte queda clar, doncs, després de la sessió amb els presidents de les grans operadores, els homes que tots junts sumen una cartera de 2.000 milions de clients a tot el món. Diuen que han de cooperar per millorar les xarxes de transmissió de dades i al mateix temps competir per oferir més i millors serveis a una clientela àvida de connexió. L'any que ve, quan Colao torni a Barcelona per al proper Mobile World Congress, potser recordarà el dia que va dir que la xarxa era la gran preocupació per assegurar que el repte ja s'ha assolit. Com a mínim això és el que dictaria el seu "optimisme digital".
Anar al contingut