Comencen a multar turismes i motos que vagin per la ZBE sense etiqueta ambiental
La ronda del Litoral de Barcelona, inclosa en la ZBE

Les multes a la zona de baixes emissions començaran el 15 de setembre

Hi haurà més autònoms amb rendes baixes que en quedaran exempts, i també s'amplia la moratòria per als que fan servir per treballar furgonetes, camions o autocars sense l'etiqueta mediambiental de la DGT

Sílvia MateuActualitzat

A partir del 15 de setembre es començarà a multar els vehicles contaminants que circulin de dilluns a divendres entre les 7 del matí i les 8 del vespre, excepte els dies festius, per la zona de baixes emissions. Només podran passar per les rondes i tenen prohibit entrar als carrers de Barcelona i de l'àrea metropolitana afectada.

Es repren així el calendari d'implantació de la ZBE, que havia quedat suspès per l'estat d'alarma.

Seran sancions a partir de 100 euros i, en cas de reincidència, es poden encarir un 30%. De moment, només es multaran els cotxes i motos particulars i es deixaran per a més endavant les furgonetes, camions i autocars.

La Zona de Baixes Emissions (ZBE) va entrar en vigor al gener, per combatre la contaminació a l'àrea metropolitana de barcelona (AMB), però es va deixar un marge de temps sense multar els infractors.

Estava previst que a l'abril comencessin les sancions als vehicles sense l'etiqueta de la DGT, però l'AMB, l'Ajuntament de Barcelona i els altres municipis metropolitans implicats (Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat, l'Hospitalet de Llobregat i Sant Adrià de Besòs) van decidir ajornar-ho per l'estat d'alarma, decretat arran de la pandèmia de la Covid.

 

 


Moratòria per a autònoms i transportistes

L'aplicació de la ZBE ja preveia moratòries per a furgonetes, camions, autobusos i autocars sense etiqueta ambiental, que ara s'amplien.

Les furgonetes tindran tres mesos més de marge, fins a l'1 d'abril del 2021, sense que se les multi.

Per als vehicles pesants, camions i autocars petits, la moratòria serà de sis mesos, fins a l'1 de juliol del 2021.

Per als autocars i autobusos de transport públic la moratòria s'amplia 12 mesos, fins a l'1 de gener del 2022.

També hi haurà més autònoms amb rendes baixes que quedaran al marge de la normativa de la ZBE, si fan servir per treballar un vehicle sense etiqueta de la DGT. A partir d'ara, s'hi podran acollir els autònoms amb uns ingressos inferiors o iguals a 2 vegades l'IPREM (fins ara era fins a 1,1 vegades l'IPREM vigent). A més, tindran marge fins a l'1 d'abril del 2021.


Creix el transport privat

Els responsables de l'Ajuntament de Barcelona han admès que hi ha el risc que la situació sanitària faci augmentar l'ús del vehicle privat i, per tant, de la contaminació, però el regidor d'Emergència Climàtica, Eloi Badia, considera "imprescindible" reactivar la ZBE.

 

 

Segons les dades municipals, la caiguda del trànsit privat se situa ara en el 20%, mentre que la recuperació del transport públic és més lenta, el 40%.

Per recuperar la confiança en el transport públic, Eloi Badia ha recordat que "s'ha reforçat la higiene i hi ha l'exigència que totes les persones que l'utilitzin han de portar la mascareta" i creu que s'ha de "perdre la por inicial, igual que ho estem veient en el sector de la restauració".

 

 

L'aparició de la Covd també s'ha traduït en més ús de la bicicleta, que ha arribat a augmentar un 20%.

El vicepresident de l'AMB, Antoni Poveda, parlarà aquest dijous amb el ministre de Transport, José Luís Ábalos, d'un pla d'ajudes per a bicicletes, igual que s'ha fet amb els cotxes.

ARXIVAT A:
ZBE Barcelona
Anar al contingut