L'extinció del Pla 2000E i la pujada de l'IVA expliquen aquest augment dels preus. (Foto: Reuters)
L'extinció del Pla 2000E i la pujada de l'IVA expliquen aquest augment dels preus. (Foto: Reuters)
Madrid

Les marques de cotxes van apujar els preus aprofitant el pla d'ajudes 2000E

La Comissió Nacional de Competència, la CNC, assegura que els fabricants d'automòbils n'han augmentat el preu franc a fàbrica, és a dir, sense impostos, descomptes i ajudes, aprofitant l'aplicació del pla 2000E d'incentius directes a l'adquisició de vehicles. La CNC ha dit que el disseny del pla 2000E ha estat "deficient", en la mesura que no ha inclòs els elements necessaris per precisar i controlar el compliment de la condició de descompte per part de fabricants o importadors. Tot i això, indica que els preus de venda es van reduir aproximadament el 5% després de l'entrada en vigor del programa d'ajuts, que a més va permetre elevar la demanda en un 12% addicional.

Actualitzat
En el segon informe anual sobre ajuts públics que presenta, la CNC assegura que els preus franc a fàbrica han augmentat de manera generalitzada en una mitjana de 400 euros, si bé en alguns casos el creixement va arribar als 1.000 euros. Els incentius del pla 2000E, que va expirar al juliol passat, arribaven a un màxim de 2.000 euros per operació, dels quals 1.000 euros corresponien a les marques; altres 500 euros, al govern central; i els 500 euros restants, a les comunitats autònomes.

El president de la CNC, Luis Berenguer, afegeix que els augments de preus dels automòbils podrien haver estat més grans mitjançant reduccions dels descomptes de fabricants i venedors, "però aquests no són observables". "Això indueix a pensar que el fabricant o importador n'ha augmentat els preus per contrarestar el descompte i incorporar al preu part del subsidi, propòsit que ha aconseguit en major o menor mesura en funció de la seva capacitat de resposta a la demanda addicional generada després de la implantació del pla 2000E ", assegura.

No obstant això, tot i l'augment dels preus abans de sumar-hi impostos, descomptes i incentius que detecta la CNC, aquesta entitat indica que els preus de venda es van reduir aproximadament el 5% després de l'entrada en vigor del programa d'ajuts, que a més va permetre elevar la demanda en un 12% addicional. 

D'altra banda, l'autoritat de Competència assegura que el disseny del pla 2000E ha estat "deficient", en la mesura que no ha inclòs els elements necessaris per precisar i controlar el compliment de la condició de descompte per part de fabricants o importadors.

A més, critica el fet que les ajudes de diferents comunitats autònomes estiguessin condicionades a la residència del comprador en aquestes regions, perquè "suposa una reducció de la competència i una fragmentació del mercat". D'altra banda, l'informe de la CNC indica que el pla d'ajudes per a la compra de motos i ciclomotors (Moto-e) ofereix grans incentius per a les motocicletes més contaminants, és a dir, les de més de 250 centímetres cúbics.
Anar al contingut