Autobús londinenc i cabina de telèfon típica (Wikipedia)
Londres haurà de reduir encara més el trànsit (Wikipedia)

Les limitacions de trànsit a Londres, insuficients per millorar la salut infantil

La millora de la qualitat de l'aire no s'ha reflectit en la capacitat pulmonar o en una reducció dels casos d'asma en nens

Xavier DuranActualitzat

Les limitacions de trànsit al centre de Londres han millorat la qualitat de l'aire. Però els pulmons dels nens no se n'han beneficiat de manera significativa, segons un estudi publicat a la revista "The Lancet Public Health".

A partir del 2008, Londres va introduir progressivament la zona més àmplia del món amb restriccions o peatge per als vehicles, especialment els dièsel, que no complien uns estàndards d'emissions. L'anomenada Zona de Baixes Emissions cobreix la majoria del Gran Londres, que inclou la capital i 32 municipis més. Ocupa una superfície com 15 vegades Barcelona i la població supera els set milions de persones. La restricció funciona les 24 hores del dia i tots els dies de l'any, festius inclosos.

 

La zona de baixes emissions compta amb càmeres de vigilància (Flickr)


La zona ha proporcionat diners per a inversions en el transport públic. Però també han significat una oportunitat per investigar els efectes de la contaminació sobre la salut. L'estudi, encapçalat per Ian Mudway, del King's College de Londres, s'ha fet amb la participació de 2.164 alumnes de primària d'entre 8 i 9 anys que viuen dintre la zona de baixes emissions, però en àrees molt contaminades. 

Mesures de la capacitat pulmonar

Entre els cursos 2009-10 i 2013-2014, als nens i nenes se'ls va mesurar anualment la capacitat pulmonar. També es tenia en compte el seu historial mèdic i en els resultats es consideraven altres factors, com edat, sexe, pes, estatus socioeconòmic i exposició al fum del tabac.

Paral·lelament, es van registrar les concentracions mitjanes d'òxids de nitrogen i de partícules de 10 i de 2,5 micres de diàmetre (PM10 i PM2.5). Les mesures es feien tant a l'escola com a l'interior de les cases dels nens.

Els resultats mostren que la reducció de trànsit va tenir poc impacte en els nivells de partícules. Sí que es va produir reducció significativa dels òxids de nitrogen. La proporció de nens exposats als nivells màxims establerts per la Unió Europea va caure del 99% el 2009 al 34% el 2013.

Tot i això, els investigadors consideren que els nivells seguien sent massa alts i que la capacitat pulmonar dels nens s'havia reduït un 5%. També es va produir una disminució de casos de rinitis, però no d'asma.

Això implica que s'han d'establir mesures més estrictes, com afirma Chris Griffiths, de la Queen Mary University de Londres i un dels autors de l'estudi:

"S'han produït algunes millores en la qualitat de l'aire, malgrat que els vehicles dièsel emeten nivells més alts de contaminants en la vida real que en les proves. Tot i això, moltes àrees de Londres superen els estàndards de contaminació de la UE i és improbable que els assoleixin sense reforçar els actuals controls d'emissions."

Zona d'emissions ultra baixes

El 8 d'abril del 2019 el govern de Londres crearà la Zona d'Emissions Ultra Baixes. Es preveu que això millori la qualitat de l'aire i, entre els objectius, la web de Transports de Londres afirma que "Tots els nens de Londres respiren diàriament aire tòxic que malmena els seus pulmons".

Els autors de l'estudi destaquen que la contaminació de l'aire està relacionada amb set milions de morts prematures anuals a tot el món. El Regne Unit contribueix a 40.000 morts anuals i vora la quarta part es produeixen a Londres. També hi ha diversos estudis que avaluen impactes en la salut, com ara un que atribueix a la contaminació el 38% dels casos d'asma infantil. També se l'ha relacionat amb dificultats d'aprenentatge.

Notícia relacionada: Estudi únic al món sobre l'impacte de la contaminació en embarassades i fetus

Els autors reconeixen que l'estudi té limitacions, com ara que no hi havia un grup control ni dades obtingudes abans de les restriccions, cosa que impedeix comparacions. Però conclouen que calen més restriccions per disminuir l'impacte en la salut dels nens.

A Estocolm, es van reduir els casos d'asma

Ara hi ha més de 200 ciutats europees amb zones de restriccions al trànsit. A diferència de Londres, a Estocolm (Suècia) la introducció d'un peatge el 2006 es va traduir en una disminució de vora el 50% en casos d'asma, segons un estudi de la Universitat Johns Hopkins. Una de les autores, Emilia Simeonova, opina que la millora en la salut infantil apareix de forma més gradual en relació a la disminució dels nivells de contaminants. Això podria explicar per què a Londres encara no s'han vist resultats. 

També es cita sovint l'exemple d'una ciutat molt més petita, Pontevedra, on el tancament del centre al trànsit des del 1999 ha comportat una gran millora de la qualitat de l'aire. Al mateix temps, l'Ajuntament va promoure el Camiño escolar i ara el 80% dels nens de la ciutat van a escola a peu.

Notícia relacionada: El vehicle elèctric és la solució a la contaminació? Set preguntes amb respostes

ARXIVAT A:
CiènciaContaminacióMedi ambientSalutMobilitat
Anar al contingut