Les empreses de VTC com Uber han empitjorat el trànsit a San Francisco
Els últims anys, el trànsit a San Fracisco ha empitjorat (Pixabay)

Les empreses de VTC com Uber han empitjorat el trànsit a San Francisco

Investigadors nord-americans afirmen que sense aquests vehicles de lloguer amb conductor la congestió i els retards en els trajectes serien molt menors a la ciutat californiana

Xavier DuranActualitzat

Les empreses de lloguer de cotxes amb conductor (VTC), com Uber o Lyft, han empitjorat el trànsit a San Francisco. Aquesta és la conclusió d'un estudi fet per investigadors de la Universitat de Kentucky i de l'Autoritat del Transport del Comtat de San Francisco, que es publica a la revista Science Advances.

Això contradiu un dels arguments dels partidaris d'aquest sistema. Fins ara, diversos estudis han obtingut resultats contradictoris sobre la incidència d'aquests vehicles amb conductor en la congestió a les grans ciutats. L'equip encapçalat per Gregory Erhardt, de la Universitat de Kentucky, ha volgut comprovar-ho amb dades reals sobre l'evolució del trànsit a la ciutat californiana i amb la simulació informàtica de com hauria estat sense la presència de VTC.

Aquestes empreses poden millorar el trànsit o empitjorar-lo per diverses raons. Pel que fa a la millora, s'afirma que sovint són compartits i redueixen la circulació de vehicles amb pocs ocupants. També poden contribuir a la millora si la gent que arriba des de fora o marxa a un altre lloc utilitza transport públic en comptes de cotxe particular i fa servir els VTC per anar a l'estació o des de l'estació al seu destí. Les empreses també afirmen que el seu servei fa desdir molta gent de tenir cotxe propi.

Però els VTC també poden augmentar la congestió. Això es produeix a causa dels viatges sense ocupant, quan van a buscar passatge o l'acaben de deixar. Això representa el 50% dels trajectes a Nova York i el 20% a San Francisco. També s'ha observat que entre el 43 i el 61% dels viatges els fan persones que si no agafessin un VTC no es mourien o anirien a peu o en bicicleta. Això, per tant, augmenta el volum de cotxes.

Finalment, els vehicles que fan repartiment de mercaderies contribueixen a l'augment del trànsit i amb les seves parades alteren el flux habitual.

Més trànsit, menys velocitat

L'estudi ha estudiat el període entre 2010 i 2016. Aquest últim any, els VTC significaven el 15% de tots els vehicles que feien viatges urbans, 12 vegades més que els viatges fets per taxis. El trànsit a San Francisco ha empitjorat en els últims anys, cosa que es tradueix en la disminució de la velocitat mitjana -de 41,19 km/h a 35,71 km/h. Els VTC s'han concentrat sobretot en el centre de la ciutat.

Aquest empitjorament pot ser degut a l'augment de la població, de 805.000 a 876.000 habitants, o de l'ocupació, que ha fet passar la gent que treballa a la ciutat de 545.000 a 703.000. Però, fins a quin punt els VTC hi han contribuït? O, a la inversa, hauria estat pitjor sense VTC?

Per esbrinar-ho, els investigadors han comparat la situació real el 2016 amb la que es donava el 2010. Han constatat que els quilòmetres recorreguts per vehicle van augmentar un 13%, el temps que circula cada vehicle, de mitjana, augmentava un 30% i les hores de retard en els viatges respecte a les previsions ho havien fet un 62%. La velocitat mitjana va baixar un 13%.

Després, van fer una simulació calculant com hauria estat el trànsit el 2016 sense TVC i ho van comparar novament amb la situació el 2010. Els resultats indiquen que els quilòmetres per vehicle haurien augmentat un 7%; les hores de circulació per vehicle, un 12%; i, finalment, les hores de retards haurien estat un 22% superiors. La velocitat mitjana hauria disminuït només un 4%.

Per tant, tots aquests indicadors haurien estat menys dolents sense VTC. I això porta els autors a aquesta conclusió:

"Els VTC són el factor més important que condueix al ràpid creixement de la congestió i al deteriorament de la fiabilitat dels temps de trajecte a San Francisco entre el 2010 i el 2016, superant els efectes combinats de l'augment de població i d'ocupació i els canvis en la xarxa viària."

Tot això s'ha produït, segons els autors, a San Francisco. Afirmen que caldran estudis per veure quin ha estat l'impacte en altres ciutats o en entorns menys densos, així com eliminar els efectes de factors no controlats, com ara el turisme.

ARXIVAT A:
CiènciaMobilitatVTC
Anar al contingut