Al Brokerage Event, que es fa al pavelló català, hi participen 500 empreses que busquen i ofereixen tecnologia lligada al telèfon mòbil.
Al Brokerage Event, que es fa al pavelló català, hi participen 500 empreses que busquen i ofereixen tecnologia lligada al telefon mòbil.
Barcelona

Les empreses catalanes s'exhibeixen i busquen clients al MWC

Més de 40 empreses catalanes busquen visibilitat i clients entre els més de 60.000 visitants que fins dijous espera el Congrés Mundial de Mòbils. Des del pavelló català, un grup de firmes i centres tecnològics catalans expliquen la seva activitat. Al pis de dalt, s'han programat centenars de reunions per exportar la tecnologia amb accent català arreu del món.

Nereida CarrilloActualitzat
Són poc més de dos quarts de nou del matí i l'estela del MWC es nota a l'andana de metro de la línia 1 de Plaça Catalunya. Al vagó, una dona amb trets indis parla anglès amb un home d'aspecte nòrdic. Un grup de tres asiàtics calla i un altre de francesos es comunica entre ells. El metro s'avaria i el maquinista demana als passatgers que baixin. Els de jaqueta fosca i que no parlen català fan cara de pànic. S'estranyen. Havien sentit que l'amenaça de vaga al metro s'havia esvaït i ara no saben què passa. Poc després arriba un altre metro. No hi caben tots els de l'andana. Per megafonia, el maquinista adverteix en castellà: "Cuanto antes se cierren las puertas, antes vendrá otro tren". Un home respon en anglès: "I have no time". Des de plaça Catalunya fins a plaça Espanya, sentiré poc català al metro, només un avi que li pregunta a la seva néta: "Respires?". Arribem a plaça Espanya i entre la multitud se sent: "Here we go". Som al Congrés de Telefonia Mòbil.

En un pavelló amb el logo de la Generalitat de Catalunya, tornem a sentir parlar català. És Josep M. Teixidor, director comercial de Sixtemia, una empresa de desenvolupadors d'aplicacions per a mòbils que va néixer el 2008. En el primer dia del congrés, una empresa de moda i una altra d'esports, totes dues catalanes, s'han interessat pels seus serveis. Per als dies que queden fins dijous, n'esperen més. Amb una tauleta, el Josep M. ensenya algunes de les aplicacions desenvolupades, com una per a la firma de vestits de casament Rosa Clarà. Com en aquest cas, les empreses busquen aplicacions que vagin més enllà. Aquesta inclou un calendari que avisa la parella quan ha d'anar a la botiga de les flors, quan ha quedat amb el restaurant... i també permet gestionar de forma manual la llista de convidats. Amb un smartphone, el Josep M. mostra les aplicacions en cartera: la setmana que ve en sortirà una per a Unnim Casa que oferirà la possibilitat de buscar casa, pàrquing o oficines per ciutat, preu o superfície i, a més a més, simular la hipoteca. "N'estem molt orgullosos", sentencia.

Al seu costat, un maniquí vestit amb uniforme de seguretat dóna la benvinguda a l'estand d'e-movilia, una altra empresa catalana amb presència al Congrés de Telefonia Mòbil. Es dedica al control de presència a través del mòbil i ven els seus productes a empreses de seguretat, de neteja i de càtering entre d'altres. Miquel Valls, director comercial i soci fundador, explica els nous projectes. Un d'ells, l'e-mobiveu, es preveu per a mitjans de 2012 i consisteix a fer activitats a través de la veu. Està pensat amb l'horitzó de les cases domòtiques. Un altre projecte nou, que veurà la llum el 2013, és l'EVPT (E-Virtual Personal Trainer), el que vindria a ser un coach virtual. La idea es materialitza en una polsera que es connecta al mòbil amb NFC i que permet fer medicina preventiva: "La cinta canvia de color si necessites més exercici, si estàs baix de sucre...", explica Miquel Valls. El director d'e-movilia pica l'ullet al sector públic: "Permetrà que no vagi tanta gent als ambulatoris". Per e-movilia, el congrés és un esdeveniment clau a l'hora d'impulsar la seva expansió internacional. Tenen algunes reunions concertades per portar el seu negoci a Sud-amèrica, on ja han posat un peu. De la mà d'Orange, treballen ja a Colòmbia.

A l'altra cantonada de la sala, hi ha l'estand de Barcelona Media, un centre que fa de pont entre la recerca universitària i el món de l'empresa amb el producte final. El David Comas explica els treballs del Grup de Veu i Llenguatge, que estudia allò que es diu a internet fent servir tècniques anomenades de "mineria de dades" i també la feina que fa el Grup d'Internet, Tecnologia i Societat, que s'ocupa de qui diu què a la xarxa. Des d'aquest petit racó del gegantesc Congrés Mundial de Mòbils, el David mostra aplicacions que han desenvolupat, com un corrector de català o una aplicació que permet visitar el Gòtic de Barcelona en 3D. Al congrés, Barcelona Media ha fet contactes amb membres de les institucions europees per obtenir finançament per als seus projectes i també ha rebut la visita d'empreses interessades en els seus productes, empreses catalanes que no es dediquen al sector de la comunicació però que veuen amb bons ulls la tecnologia de Barcelona Media per construir bases de dades per organitzar la seva activitat.

A la planta baixa d'aquest pavelló català també es troben altres empreses i centres tecnològics com ara Narada Robotics, Neàpolis, Tempos 21 o Urbiotica. Alguns dels seus representants expliquen la seva activitat a aquells que s'hi acosten. Però la verdadera munió del pavelló català està al primer pis. Allà es fa des de dilluns i fins aquest dimecres el Brokerage Event, és a dir, reunions entre empreses demandants i oferents de tecnologia. Aquestes trobades estan promogudes per ACC1Ó, membre de l'Enterprise Europe Network (EEN), la xarxa pública europea més gran del món.

Durant tres dies, en aquest primer pis del pavelló català hi ha programades 1.200 reunions en què participen 140 empreses catalanes, 40 de la resta de l'Estat i fins a unes 500 d'arreu del món. A la sala d'espera d'aquest recinte per a trobades tecnològiques hi ha la Milja Rautiainen, de Technopolis PLC. Ha vingut des de Finlàndia i representa 19 companyies finlandeses que durant aquests tres dies tenen programades 120 reunions. "És un dels esdeveniments més importants", explica la Milja, "les empreses estan molt satisfetes perquè poden trobar-se amb vells i nous contactes, és una manera eficient de fer negocis, en comptes d'anar empresa per empresa".

Uns metres més enllà de la Milja, hi ha el Roger Estil·les, director de màrqueting de Kirubs, una empresa catalana de desenvolupadors d'aplicacions amb seu al Tecnoparc de Reus. De les reunions que va fer l'any passat al Brokerage Event van sortir tres projectes per a la seva empresa. I aquest any, repeteix l'experiència per provar sort. Al seu calendari hi ha anotades sis reunions, la majoria amb professionals del màrqueting i la publicitat però també amb petites empreses de desenvolupadors d'aplicacions que busquen sinèrgies. El Roger explica el perfil dels seus principals contertulians en aquestes trobades: "Són empreses de publicitat i màrqueting que busquen empreses catalanes que ofereixen un preu més assequible del que es troben al mercat i, a més a més, amb la confiança de la marca Barcelona, que ven molt".

Les trobades del Brokerage Event són molt breus: "El que fem aquí –explica el Roger- és speed networking, és a dir, intentar explicar la teva empresa el millor possible, el més ràpid possible." Mentre el Roger parla, se sent un xiulet que interromp totes les trobades. És el senyal d'un treballador d'ACC1Ó que indica que s'han acabat els 30 minuts estipulats per a aquella reunió i que n'han de començar d'altres. Per asseure's en aquestes cadires, els representants de les empreses han d'abonar 300 euros, però segons el Roger, la inversió val la pena: "No tens un 100% d'efectivitat però veus com treballa altra gent". En una reunió breu, el Roger explica els projectes de la seva empresa: projectes propis, aplicacions per a tercers, llibres per a infants i jocs per a empreses amb finalitat publicitària. Un d'aquests productes és la carta interactiva per al restaurant basc Etxanobe, que inclou vídeos de com es prepara el menjar i quins vins són recomanables per maridar. La idea va sortir d'una necessitat: "Com expliques a un grup de japonesos què és el bacallà al pil-pil?" Doncs amb un vídeo i amb una carta interactiva.

Al Brokerage Event, al primer pis del pavelló català, l'activitat es frenètica, entre xiulet i xiulet. Amb un aixopluc i impuls català, en aquest racó del Congrés Mundial de Mòbils, es parla un gran ventall d'idiomes, es posen llavors per a futures activitats econòmiques i es crea xarxa entre emprenedors. Sortint d'aquest pavelló, la llengua reina és l'anglès, idioma amb què s'interpel·la tots els desconeguts: "Excuse-me. Where did you get that bag? It's only for press?
Anar al contingut