Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player

Les elèctriques es llancen a una guerra d'ofertes perquè canviïs de companyia

Iberdrola, Naturgy i Endesa busquen recuperar clients davant les comercialitzadores petites, que han guanyat quota de mercat en els últims anys

Esther Ortega Actualitzat
TEMA:
Energia

La imparable escalada del preu de la llum s'ha convertit en l'escenari idoni per a les grans companyies per fer ofertes i captar clients amb la promesa de rebaixar la factura. Són ofertes que només es poden permetre les grans companyies i amb les quals pretenen recuperar el mercat que els han anat guanyant les petites comercialitzadores.

La primera que va obrir la veda va ser Naturgy, amb l'eslògan "Oblida't del pool", i un preu de l'electricitat de 60 euros el megawatt/hora, una oferta, però, que encara no es pot contractar.

De seguida va contraatacar Iberdrola, sense parlar de preus, però recordant que disposa d'ofertes que garanteixen estabilitat de preus durant 5 anys, i també ho feia Endesa oferint l'electricitat a 58 euros el megawatt/hora durant els pròxims dos anys; asseguren que, si els preus actuals es mantenen, això podria suposar per al client mitjà un estalvi d'entre un 15 i un 25% a la factura.

Les associacions de consumidors, però, recorden un cop més que cal llegir la lletra petita. Iliana Izverniceanu, directora de comunicació de l'OCU, recorda que aquestes ofertes "s'han d'analitzar detalladament i rebre-les a casa, ja que no és convenient canviar-se per una trucada a porta freda d'un comercial".

Des de les comercialitzadores petites afirmen que aquestes ofertes queden fora del seu abast, com diu Som Energia:

"Només els grans grups empresarials que tenen un control de la producció significatiu es poden permetre el luxe de fer aquestes ofertes, la resta queden fora de mercat."


Obtenir clients encara que s'escurci el marge de beneficis

L'any vinent el preu a futurs es moderarà i per al 2023 ja se situarà en nivells habituals. Els preus es normalitzaran, i algunes d'aquestes companyies consultades per TV3 expliquen que assumeixen que amb aquestes tarifes escurcen el seu marge de beneficis. A canvi, obtenen un preuat premi: clients. Uns clients que confien mantenir, tot i que cap clàusula de permanència els obligui a quedar-s'hi.

I és que els consumidors no canvien de companyia de la llum amb la mateixa naturalitat que canvien de companyia de telèfon. Decidir-se per una oferta o una altra quan la factura és tan difícil d'entendre no és fàcil. Per això només fan el salt un 9% de clients cada any. Però, en el context d'alarma social actual, aquesta xifra es pot disparar, i és el que les grans elèctriques volen aprofitar.

Aquesta és la guerra de fons; ho saben també les comercialitzadores petites, que han de jugar amb altres incentius, com expliquen des de Nexus:

"Més enllà del preu també hi ha un component que s'ha de valorar cada cop més, com ara els valors de la companyia que estem contractant, la transparència a l'hora d'explicar què es contracta o d'ajudar el client a entendre el consum que fa."

Preu, serveis, valors, atenció al client... elements que més que mai entren en joc en una guerra per captar clients i en un mercat on les grans comercialitzadores tenen una quota de mercat aclaparadora que han vist com els últims anys es reduïa a favor de les comercialitzadores independents.


Com es reparteix el mercat

Les grans elèctriques, Endesa, Iberdrola i Naturgy, són, històricament, les que han dominat el mercat, i han mantingut aquesta posició malgrat la liberalització, l'any 97. Ara per ara, entre totes tres acaparen el 81% dels clients; la resta del pastís se'l disputen les comercialitzadores independents, amb una quota de mercat que no arriba al 20%.

Tot i això, el cas és que any rere any han aconseguit esgarrapar clients a les tres grans, que només fa cinc anys encara tenien una quota de mercat més gran, del 89%.

 

Una situació de domini clara que davant l'actual escalada de preus ha portat l'associació de consumidors FACUA, ara ho veuran, a fer una particular crida. Demanen fer boicot a les tres grans elèctriques, encara que això suposi contractar la llum al mercat lliure.

Una posició que topa amb la recomanació de l'altra gran associació de consumidors, l'OCU, que continua defensant la tarifa regulada malgrat les pujades, perquè a la llarga els preus baixaran. Una tarifa, però, que bàsicament només poden oferir les grans elèctriques.

ARXIVAT A:
Energia Economia de butxaca Empresa

VÍDEOS RELACIONATS

Anar al contingut