Les dificultats de tornar a l'escola en plena pandèmia: el cas de Noruega

Allà va començar el curs fa una setmana, i un professor català que treballa en un institut de Trondheim explica com ho està vivint

RedaccióActualitzat

En Josep Sala fa 14 anys que ensenya en un institut a Trondheim, la tercera ciutat de Noruega.

Allà, el curs ha començat aquesta setmana, i ja s'han trobat els primers problemes a l'hora de complir les mesures de seguretat.

En una entrevista per a TV3, ha explicat que s'estan trobant que el més difícil és intentar mantenir les distàncies, en un país on l'ús de la mascareta no és obligatori:

"Hi ha unes normes sobre la distància, que és un metre, però en un centre de secundària és molt difícil aplicar-ho, perquè som molta gent, els alumnes canvien de classe contínuament, perquè tenen optatives, perquè tenen matèries diferents."

Josep Sala en una imatge del programa "Afers exteriors" del 2016

 

Façana de l'institut de Trondheim on treballa Josep Sala


Un semàfor en taronja

A Noruega s'ha creat un sistema de nivell semafòric que determina les mesures a prendre segons el grau de risc, i les escoles han obert amb nivell taronja.

En aquestes condicions, la tornada s'ha fet amb els grups habituals, i si el nivell passa a vermell, l'escola ha de reduir el nombre d'alumnes a les aules:

"Això a la primària s'aconsegueix fent més activitats a l'aire lliure, i en la secundària, que és molt fàcil que els alumnes treballin des de casa, llavors el que es farà és, suposo, uns dies a casa, i uns dies al centre."

Josep Sala, durant l'entrevista per videoconferència feta per TV3 aquest cap de setmana

Risc molt alt de tancament

Tot i aquestes mesures, el fet que als instituts no hi hagi grups estables, com sí que passa a primària, fa que el risc de tancament total dels centres sigui molt alt.

Segons Sala, molt actiu a Twitter, el més probable és que els estudiants d'institut acabin quedant-se a casa fent classes a distància, i creu que a Catalunya segurament serà pitjor:


"A Catalunya teniu una situació molt complicada"

Per Josep Sala, les diferències entre els dos sistemes educatius són importants:

"Jo veig que la situació que teniu a Catalunya és molt complicada. Perquè hi ha uns pares totalment desesperats, però tens un sistema educatiu, per altra banda, que és impossible que pugui garantir les mesures de seguretat perquè tothom pugui anar tranquil a l'escola."

"En canvi, aquí tenim molts avantatges en el sistema educatiu respecte a Catalunya: tenim un alumnat que tots tenen ordinador, perquè els hi dona el govern, tots tenen llibres de text, tenim espais molt més grans, etc. Per tant, tampoc és un gran problema si els hem d'enviar a casa."


Malgrat tot, la seva percepció és que per moltes mesures que es posin, el marge de maniobra que hi ha per organitzar els centres educatius és reduït:

"Les mesures que tenim a Noruega no sé si són suficients, però no sé si s'hi pot fer gaire res més."

Precisament, aquest diumenge, a Trondheim, hi ha hagut un cas positiu en una escola, de manera que aquest dilluns un centenar d'alumnes i mestres s'hauran de quedar a casa en quarantena:


 

 

 
ARXIVAT A:
Coronavirus
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut