Sant Joan Despí

Les aules del futur diuen adeu als pupitres

Algunes escoles públiques posen a prova els escriptoris portàtils i espais polivalents per facilitar l'aprenentatge, en el marc del projecte Smart Classroom

Iacma MonterdeActualitzat

Aules que canvien de mobiliari en funció de l'activitat. Més versàtils, més tecnològiques i més còmodes, per facilitar l'aprenentatge. Algunes escoles ja comencen a adaptar els espais a les noves metodologies.

Ara, un projecte de la UOC, Smart Classroom, ha posat a treballar conjuntament investigadors, docents i famílies per dissenyar i posar les bases científiques de les aules del futur, tenint en compte tres aspectes: el pedagògic, l'ambiental i el digital.

Un dels centres públics on s'ha posat en marxa és l'Escola Roser Capdevila, de Sant Joan Despí. En arribar a l'aula, el primer que fan alumnes i mestres és descalçar-se. La idea és que quan passin la porta se sentin com a casa. "Sembla com una sala d'estar", comenta Hugo Vogas Carnicero, alumne de 5è.


L'ambient és de colors neutres, amb parets completament buides -sense cap mena d'estímul que pugui distreure-, amb llum càlida i regulable i també un sofà. A més, s'hi ha instal·lat un aparell per saber en tot moment si el soroll o la qualitat de l'aire tenen els nivells idonis per treballar.

Nacho Ledesma, tutor de 5è, destaca els avantatges de la comoditat de l'espai:

"Això afavoreix que es trobin molt més còmodes fent el que fan. I quan un està més còmode fent el que fa, emocionalment està més predisposat i obert a l'aprenentatge."

Ho corrobora Marta Barbancho Liberal, alumna de 5è.

"Estem més calmats, perquè és tot més tranquil, aquí."

 


En l'aula redissenyada, la taula de la mestra desapareix i un mobiliari mòbil i polivalent permet adaptar l'espai a pràcticament qualsevol necessitat.

Aquesta de l'Escola Roser Capdevila de Sant Joan Despí és una de les 5 classes pilot que formen part del projecte Smart Classroom. Guillermo Bautista, investigador principal del projecte, explica que el canvi respon a motius científics:

"Nosaltres busquem amb aquest projecte de recerca que totes les decisions que s'estan prenent respecte al canvi de l'espai, de l'organització espacial de les escoles, estigui fonamentada científicament."


Un altre centre on han canviat l'espai és l'Escola Lola Anglada, d'Esplugues de Llobregat. Fan servir escriptoris portàtils, que permeten una gran flexibilitat i que els alumnes puguin treballar còmodament en qualsevol lloc. L'espai comú serveix de biblioteca, sala d'actes i afavoreix el treball cooperatiu.


Paulina Martínez Burgos, alumna de 4t, comenta que li agrada la versatilitat de l'espai:

"D'aquest espai el que m'agrada és que pots fer moltes coses, és un espai de lectura, també de fer feines i de venir a fora i no estar tota l'estona a la classe."

La directora del centre, Sònia Giménez Canal, parla del canvi de mentalitat que implica el projecte:

"Quan van començar a venir els professionals de l'Smart Classroom al centre, el primer dia la frase que ens van dir que ens va impactar molt és: 'Això és el que nosaltres anomenem escola magatzem'. A partir d'aquell moment ens vam començar a mirar l'escola d'una altra manera i vam veure que sí, que realment acumulàvem. Acumulàvem cadires, taules, coses i coses que no et feien cap ús, però sí que estaven perjudicant tot l'ambient visual que teníem tant professorat com alumnat."

Durant aquest curs, alumnes i mestres provaran les aules per avaluar què funciona i què es pot millorar.

ARXIVAT A:
Educació
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut