Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player

L'equipament d'acollida de menors sols de Collserola tanca per l'estat de la instal·lació

Els treballadors denuncien condicions insalubres i mala praxi d'una de les responsables, que la DGAIA diu que mai va detectar, i la Creu Roja, que en té la gestió, ho està investigant

Ferran Moreno GarcíaActualitzat

Al parc de Collserola, a Barcelona, s'hi va obrir el 2019 un equipament per acollir menors no acompanyats que arribaven a Catalunya. Dos anys i mig després, l'han hagut de tancar perquè està en mal estat i cal fer-hi reparacions.

Des d'aquest mes de febrer, la Direcció General d'Atenció a la Infància i l'Adolescència de la Generalitat l'ha traslladat al Vallès Oriental. Amb el canvi, però, la meitat de la plantilla denuncia que durant aquest temps les deficiències de recursos i estructura han estat molt importants.

Falta d'aigua calenta en massa ocasions, falta de roba de recanvi per als menors, actituds reprovables de la responsable del dispositiu o ús d'instal·lacions no habilitades a causa de la pandèmia. Ho diuen una quinzena dels integradors socials contractats per Creu Roja, l'entitat gestora de l'equipament.

El recurs es va inaugurar el 2019, com a dispositiu d'atenció immediata per a l'acollida de menors. Hi han passat, abans de ser derivats a centres, els 3.000 adolescents que han arribat a Catalunya sense la seva família.

Havia de ser provisional, però es va fer definitiu, a l'espera de la construcció d'un equipament a Barcelona que no va arribar a fer-se.

Una antiga casa modernista al mig de la natura tenia els seus avantatges: "Era al mig del bosc, era tot molt tranquil, els xavals podien estar molt tranquils i vam pensar que ens podíem quedar més temps", explica Ester Cabanes, directora general d'Atenció a la Infància i a l'Adolescència.

Ara, s'ha tancat la casa per afrontar, sobretot, la reparació del sistema de calefacció, i es treballa en l'adjudicació de les obres. Mentrestant, coincidint amb el trasllat del servei, la meitat dels treballadors ha decidit a elevar a pública la seva denúncia.

Més de la meitat dels treballadors han denunciat les deficiències que tenien al servei (CCMA)


Deficiències i salubritat

Najat Tachrifet, integradora social des que es va obrir l'equipament el juliol del 2019, explica que no van disposar dels mitjans que es van preveure: "A mi em van dir que jo estaria en presència de Mossos 24 hores, amb una infermera també, cosa que no vam tenir."

L'Ax, un integrador social que hi ha treballat des del l'abril de l'any passat i ara està en excedència, també denuncia falta dels professionals necessaris:

"Jo m'he trobat amb el cas d'una persona que venia en situació de consum, pràcticament en situació d'inconsciència; ens hem trobat incapacitats a nivell de mitjans i coneixements."

Aquest servei s'anomena Dispositiu d'Atenció Immediata, DAI, on els menors acollits havien d'estar-se entre 3 i un màxim de 24 hores abans de destinar-los a un centre de protecció. Hi havien de passar una primera identificació i una revisió sanitària amb una infermera. També es podrien dutxar, se'ls proporcionava roba neta, la possibilitat de trucar a la família i un suport emocional i jurídic...

Però, segons la Najat, l'estada dels menors en aquest dispositiu no ha estat a l'alçada del que s'havia planificat:

"El primer mes sí que era així, però després ja no ho va ser. Els menors es quedaven 3, 4 o 5 dies, dormint a terra, sense aigua calenta, sense tenir una temperatura adient. Hem arribat a estar sota zero, sense poder donar-los roba, perquè no en teníem, roba neta, perquè no teníem rentadora."

Sara Pujado, també integradora social des de fa un any i mig, afegeix: "Havíem d'escalfar amb olles aigua calenta i pujar-los cubells de fregar perquè es poguessin dutxar."

També hi havia problemes de salubritat: "La cuina estava en una situació deplorable", diu l'Ax. I denuncien que hi havia rates: "Els excrements de les rates eren en el menjar, en la roba", diu la Najat. "Circulaven per la zona on es cuinava", rebla l'Ax.

En aquestes condicions, l'Ax diu que no podien fer la seva feina:

"Sense servei de neteja adequat, sense servei de cuina, sense infermeria, sense totes aquestes coses bàsiques, és impossible que els integradors puguem fer la nostra feina, perquè ens hem de dedicar a cuinar, netejar..."

La Najat denuncia que sabien que la situació en què estaven els menors: "Perquè han vingut. Perquè veien que escalfàvem aigua, que nosaltres havíem de cuinar."

Ara, l'equipament ha quedat tancat per fer obres estructurals a l'edifici (CCMA)

La Creu Roja nega deixadesa

La Creu Roja, responsable del servei, defensa que qualsevol reparació que ha calgut fer s'ha fet i emmarca els possibles talls d'aigua calenta a moments puntuals de tempestes. Els treballadors expliquen que a causa de la pandèmia han hagut de fer servir espais que no estaven habilitats.

Ramon Jané, coordinador de Creu Roja a Barcelona, assegura que s'ha parlat amb els treballadors i s'estan investigant aquestes queixes internament.

"Circumstancialment, si s'ha fet servir és un tema que estem investigant en un expedient intern, per veure si cadascun dels protocols, forma de treballar, s'ha complert com estava previst, i ho estem investigant, si era pel material, ho estem treballant internament."

Jané també argumenta que tan bon punt la direcció de Creu Roja ha tingut coneixement de les denúncies dels treballadors s'han activat tots els mecanismes amb Drets Socials per a trobar una alternativa.

Des de la DGAIA també s'apunta que si algun menor ha estat més de l'esperat al dispositiu ha estat pels aïllaments de covid en casos de positius.

Però les denúncies també inclouen actuacions reprovables d'algun responsable.

Per arribar al dispositiu, al mig de Collserola, la Creu Roja va contractar un xòfer. El conductor, Joan Carbonell, explica que va haver d'acompanyar la responsable repetidament a fer gestions personals.

"Els serveis personals eren habituals, cada setmana. Anar a fer les ungles, a la perruqueria, un tatuatge, comprar-se un pis, joieria a El Corte Inglés..."

Sobre aquest cas, Jané assegura que s'ha obert un expedient intern per aclarir-ho. "Tots els treballadors ens adherim a un codi ètic i és importantíssim", afegeix.

La Generalitat va adjudicar aquest servei en dos contractes que sumen tres milions d'euros. Des de Drets Socials diuen que aquestes deficiències no es van detectar i lamenten que hagi passat en un equipament que tenia molt bones valoracions, defensa Ester Cabanes:

"Sap molt greu que es vulgui fer veure que aquest dispositiu no funciona o que no és bo, perquè és un dispositiu en el qual hi ha moltes altres comunitats autònomes de l'estat que s'hi han emmirallat, de fora l'estat també, i aquesta sensació que ha tingut aquesta gent no l'han tinguda mai, ni jo tampoc l'he tingut."

Ara, aquest Dispositiu d'Atenció Immediata, DAI, s'ha traslladat al Vallès. S'han fet noves substitucions després que una quinzena de treballadors hagin agafat la baixa. La Creu Roja indica que s'hi han posat pràcticament de manera simultània.

De moment, fins que no s'acabi de veure i valorar quines actuacions cal fer en l'edifici de Collserola, aquest lloc quedarà tancat de manera indefinida."Hi havia uns dèficits estructurals que si t'has de quedar els has d'arreglar. I hem decidit que s'han d'arreglar i mentrestant marxar", diu Ester Cabanes. Les reformes d'aquest edifici cedit són a càrrec de la Generalitat.

 

ARXIVAT A:
MigracionsMenorsGeneralitat de Catalunya
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut