Detall de la carta d'en Sami, un nen d'11 anys amb autisme, contra el trasllat de la seva mestra (@GuadalTEA)
Detall de la carta d'en Sami, un nen d'11 anys amb autisme, contra el trasllat de la seva mestra (@GuadalTEA)

L'emotiva carta d'en Sami, un nen amb autisme, contra el trasllat de la seva mestra

Famílies d'una escola pública de Guadalix de la Sierra es queixen de la decisió del director de prescindir d'una especialista en el trastorn de l'espectre autista

Irene VaquéActualitzat

Es diu Sami, té 11 anys i autisme, i ha escrit una carta emotiva per demanar que no acomiadin l'Inma, la mestra especialista que l'atén des de fa 8 anys. És un dels alumnes del col·legi públic Alejandro Rubio de Guadalix de la Sierra, a 60 quilòmetres de Madrid, un centre de referència en la inclusió d'alumnes amb trastorn de l'espectre autista (TEA).

"És una de les professores que més m'ha ajudat", ha escrit el nen, que ha fet una llista del que li ha ensenyat l'Inma, com ara "respectar i relacionar-se amb els altres" i que "l'important és que tots puguem donar el millor d'un mateix".

En Sami també està preocupat per en Simón, el seu germà, de 6 anys, que també té autisme i que ha de començar primària. "Si ve una altra professora, de què ens coneixerà? Sobretot en Simón i en Pedro, que han de començar primària. Com ens ajudarà?", es pregunta:


Quan va arribar a l'escola, en Sami tenia problemes de parla. Ara toca el piano i estudia francès. "L'evolució ha estat increïble", admet al 324.cat Maribel Chalarca, la seva mare.

Una evolució que, remarquen les famílies usuàries dels Gira-sols, el nom de l'aula per als infants amb aquest trastorn, es pot veure truncada per la decisió de la direcció de no renovar el contracte a la professora. És una funcionària amb més de 30 anys d'experiència que té plaça en un altre centre i està en comissió de serveis a Guadalix. "Amb ella hem vist la inclusió real, no només en un cartell", destaca.

Maribel Chalarca destaca que la direcció admet que el motiu del relleu "no és pedagògic" i lamenten que no es tingui en compte la satisfacció de pares, mares i alumnes amb la mestra, que defineix com "una joia". Chalarca remarca que el plantejament que fan no és "contra ningú" que pugui venir al darrere, sinó "en positiu", en defensa de la tasca d'aquesta professional, que ha aconseguit que puguin fer amb el seu fill activitats tan quotidianes com anar a festes d'aniversari.

Per això, la mare d'en Sami fa aquesta petició al director, amb el qual ja s'ha reunit quatre vegades, sense èxit:

"Escolti els nens, que estimen l'Inma."

Segons comenta, des de l'administració l'única resposta que els donen és que el procediment és regular i que el director "té la potestat de recomanar o no la renovació d'aquesta persona". Admet que és així, però es queixen de la "falta de sensibilitat" i que no es valori "l'experiència".  "No sempre ve una persona formada en autisme. Potser és especialista en síndrome de Down. No és fàcil trobar gent especialitzada, i encara menys amb experiència", diuen les famílies.

La professora va iniciar el projecte fa 9 anys. Aleshores era pioner i algunes famílies, després de males experiències, van arribar al col·legi aconsellades per la mateixa Conselleria d'Educació.

En Sami va escriure la carta quan va saber que els seus pares estaven inquiets per relleu de l'especialista. És una carta "oberta a tots" perquè els pares no van voler assenyalar "bons ni dolents". La va llegir a l'escola, on les famílies la van difondre, i els seus pares la van fer arribar al director.

En aquest centre hi van els fills de 300 famílies i s'han recollit 700 firmes per demanar que la mestra es quedi. El temor és "perdre l'Inma" i que, si es així, passi temps fins que arribi el relleu i els alumnes agafin la confiança necessària amb aquesta persona:

"Ens ha dit que no té cara [la persona substituta] i que fins i tot no ens garanteix que els primers dies de classe tinguem una persona al capdavant de l'aula."

"És com si tens un Messi i l'entrenador decideix que el canviarà, no sap per qui ni si hi serà a principis de temporada", explica una família usuària de l'aula, que afirma que la majoria del claustre "ens arriba que estan a favor de la mestra".

Des de l'organització Autisme Espanya han reivindicat que hi hagi més estabilitzat i formació per atendre els menor amb necessitats educatives especials:

El que més feliç fa la mare d'en Sami és que ara "té amics pertot arreu". L'autisme "no és un tabú" a l'escola. Si un alumne té una crisi, se'n va a l'aula dels Gira-sols i l'ajuden fins que pot tornar a l'aula.

Enmig del patiment per la decisió de la direcció, la denúncia del cas ha servit perquè gent d'arreu del món es posi en contacte amb ells per posar en valor el paper de tenir una mestra com la que han tingut:

"Normalment t'arriben històries negatives. I aquí el que ha transcendit són les famílies bolcades amb la professora. La gent ens diu que desitjarien tenir-la per al seu fill."

ARXIVAT A:
Educació Menors
Anar al contingut