L'educació sexual des de P3, incidint en la part afectiva, arriba a les escoles

300 centres donaran un impuls definitiu a l'educació afectiva i sexual amb un programa nou, des de P3 fins a quart d'ESO, elaborat pel departament i entitats especialitzades

Àgata FàbregasActualitzat

Comença un curs nou en què s'espera que hi hagi un impuls definitiu a l'educació afectiva i sexual. Aquest contingut ja es treballa a les escoles, però, en la majoria dels casos, no es fa fins a finals de primària i es limita -des de fa dècades- al coneixement del cos, els riscos i les prevencions.

Amb el programa nou "Coeduca't" es pretén que tot això es continuï treballant, però que es comenci abans i que s'aprofundeixi més en els aspectes afectius de les relacions.
 

Fins ara es treballen el coneixement del cos, els riscos i les prevencions de la sexualitat, però poc la part afectiva


"Coeduca't"

El Departament d'Educació està desenvolupant aquest programa amb l'objectiu que l'educació afectiva i sexual es treballi de manera transversal des de P3 a quart d'ESO. Ens ho ha explicat Josep Vallcorba, director general de Currículum i Personalització:

"Ens hem adonat que no ho tenim prou superat, ho hem d'explicitar més. Els alumnes reben influències de les xarxes que són molt nocives. Volem que des de l'educació infantil, primària i secundària, hi hagi una reflexió contínua, sistemàtica, rigorosa i seriosa al voltant de l'espectre: relacions afectives, sexuals, emocionals... Superar la cosificació i avançar cap a una personalització."

La primera fase de "Coeduca't" arrencarà al mes d'octubre en més de 300 escoles i instituts seleccionats. D'aquí tres cursos està previst que arribi a tots els centres públics.
 

Josep Vallcorba, director general de Currículum i Personalització

 

Es començarà amb centres de referència, on ja treballen la coeducació, és a dir, l'educació sense distincions per raó de sexe. Vallcorba manté que la voluntat és estendre l'experiència:

"Volem que d'aquí tres cursos tots el centres del país ja tinguin el seu projecte de coeducació amb perspectiva de gènere, i hagin fet aquesta revisió, reflexió i nova proposta d'actuació."

 

Mestres de referència en educació afectiva-sexual

L'educació afectiva i sexual haurà de constar explícitament en el projecte educatiu de cada centre i en la programació del curs. A més, a cada escola es formarà un mestre que en serà referent.

Vallcorba defensa aquesta especialització i per això assegura que es facilitarà que "una persona de cada centre educatiu faci un postgrau, una formació específica, per ser el referent en aquests aspectes".

El director general de Currículum i Personalització diu que també es pretén formar, en aquesta àrea, els futurs mestres:

"Vol dir descobrir una certa pedagogia feminista, descobrir una certa reflexió cap a la sensibilitat, cap a la diversitat i, per tant, volem que des de les facultats de formació de mestres, des dels postgraus de professorat, es treballin d'una forma explícita aquests temes."

La voluntat és que l'educació afectiva i sexual sigui un dels eixos bàsics del projecte educatiu i que quedi plenament integrat al dia a dia dels centres.


De P3 a 4rt d'ESO

L'Associació pels Drets Sexuals i Reproductius és una de les entitats que, de la mà del Departament, comença a donar forma a aquesta educació afectiva i sexual centrada en la perspectiva de gènere. Ho fa elaborant material per als centres.

Parteixen de les orientacions de la Unesco i de l'OMS, un marc que funciona en molts altres països i en què es defineixen vuit pilars de l'educació integral en sexualitat.
 

El programa "Coeduca't" s'implementarà per fases fins a arribar a tots els centres


S'estan preparant eines per etapes educatives i la idea és que es treballin a medi natural, social i tutoria.

Sílvia Aldavert, coordinadora de l'Associació de Drets Sexuals i Reproductius, ha explicat que l'objectiu és "treballar les relacions, la violència masclista, l'autoconeixement, l'autocura i els hàbits saludables adaptats a cada etapa vital". I fer-ho donant-li una volta més, "tot des d'aquesta perspectiva feminista", diu.

Aldavert ha posat algun exemple:

"Deixem de jugar a jocs de nens i de nenes, convertim els jocs en jocs comunitaris, trenquem els estereotips i rols de gènere...  A Primària traiem les noies que s'apropiïn de l'espai, perquè en realitat l'espai del pati és per jugar a futbol i les noies sempre estan en un racó".

 

Sílvia Aldavert, coordinadora de l'Associació de Drets Sexuals i Reproductius

 

Per la coordinadora de l'Associació de Drets Sexuals i Reproductius, l'educació afectiva i sexual ha de ser un contingut més i, per tant, també avaluable:

"Si quan acabem la primària hem de tenir unes competències matemàtiques adquirides, també hem de tenir unes competències sobre educació sexual adquirides. Això ha de ser una qüestió absolutament normalitzada i universalitzada a tots els centres. Si no adquireixes aquesta competència, la teva família ho ha de saber perquè és important".

 


Els referents

Els experts celebren la notícia. Consideren que és un primer pas per alinear-se amb països com Finlàndia o Dinamarca, on l'educació afectiva i sexual és obligatòria des de fa dècades, però puntualitzen que el programa a les escoles s'haurà d'acompanyar de polítiques de gènere. L'escola, asseguren, és un puntal imprescindible, però no pot caminar sola si es vol assolir el nivell d'aquests països.

Si el programa "Coeduca't" es desenvolupa com està previst, Catalunya es pot convertir en el primer territori de l'estat on aquest contingut es treballi a tots els centres i les diferents edats. S'haurà aconseguit que sigui una matèria universal i, per tant, que arribi a tots els alumnes.

 

Una "assignatura" pendent?

Diferents sectors reclamen des de fa temps fer un pas més en l'àmbit de l'educació sexual. Van des de la necessitat d'introduir la sexualitat com a matèria obligatòria a les escoles des del primers cursos fins a donar eines i treballar amb profunditat els aspectes afectius de les relacions.

El Departament d'Ensenyament sempre ha defensat que el tema s'ha de tractar de manera transversal i no com una matèria específica.

 

ARXIVAT A:
Educació Violència masclistaIgualtat de gènereFeminisme
NOTÍCIES RELACIONADES
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut