L'AVLO es posa en marxa entre Barcelona i Madrid amb queixes dels usuaris de Lleida
A la capital del Segrià els usuaris es queixen que no els arriben places lliures i reclamen més freqüència de trens
L'AVLO es posa en marxa entre Barcelona i Madrid amb queixes dels usuaris de Lleida
Primers usuaris de l'AVLO a l'estació de Sants de Barcelona
Primers usuaris de l'AVLO a l'estació de Sants de Barcelona (EFE)

L'AVLO es posa en marxa entre Barcelona i Madrid amb queixes dels usuaris de Lleida

A la capital del Segrià els usuaris es queixen que no els arriben places lliures i reclamen més freqüència de trens

Actualitzat
TEMA:
Mobilitat

El nou servei de Renfe AVLO (alta velocitat low-cost) s'estrena aquest dimecres amb les quatre connexions entre Barcelona i Madrid, que seran diàries. La companyia havia de començar a operar el 6 d'abril del 2020, però ho va haver d'ajornar per la pandèmia.

La línia d'alta velocitat low-cost de Renfe ofereix bitllets a partir de 7 euros i competirà amb Ouigo, la filial espanyola de la francesa SNCF, que va començar l'activitat fa un mes i mig entre Barcelona i Madrid.

Els trens també s'aturen a Lleida i Tarragona, entre d'altres. L'únic recorregut que allarga el trajecte és el primer tren, que surt a les 5.35 h de Figueres-Vilafant, amb parada a Girona i destí a Madrid. I també el de tornada, que surt a les 6.20 h de Madrid.


Amb l'entrada en funcionament del nou servei, Renfe ofereix 40 trens diaris --20 per sentit-- i 16.000 places entre els serveis AVE i AVLO, entre Madrid i Barcelona.

Els trens AVLO s'aturen a Guadalajara, Calataiud, Saragossa, Lleida, Tarragona, Girona i Figueres. A Saragossa, hi paren dos trens diaris per cada sentit, i a la resta, un tren diari per cada sentit. Unes freqüències que, segons la companyia, es poden ampliar més endavant.


L'oferta low-cost fa curt a Lleida

Només estrenar aquesta oferta low-cost, ja ha quedat curta per als usuaris de Lleida, on els trens de Ouigo no s'hi aturen i els AVLO només ho fan un cop al dia en els dos sentits, a primera i darrera hora, les més utilitzades. Als combois ja no hi ha places disponibles quan arriben a Lleida.

Els primers 1.000 bitllets de l'AVLO, que es van posar a la venda el gener del 2020 a 5 euros, es van esgotar en una hora.

Per tant, l'AVLO no és competència per als Avant, AVE i Alvia; uns trens que molts usuaris consideren uns rodalies massa cars, entre Lleida i Barcelona. A la capital del Segrià el tren arriba de Barcelona i marxa cap Madrid a mig matí. I passa en sentit contrari cap a tres quarts de deu del vespre. Una freqüència insuficient, segons els usuaris.

La companyia ja va anunciar que no descartava posar més trens en funció de com evolucioni la demanda. De moment, els horaris de sortida des de l'estació de Barcelona-Sants són: a les 6.40 h, a les 10.00 h, a les 17.25 h i a les 21.10 h. I en sentit contrari des de Madrid: a les 6.20 h, les 10.30 h, les 18.00 h i les 19.30 h.


Tan ràpid com l'AVE, a partir de 7 euros

El trajecte tindrà la mateixa durada que l'AVE, aproximadament dues hores i mitja. Els trens disposen de wifi i utilitzen energia elèctrica procedent de fonts 100% renovables. Els combois no tenen servei bar sinó de màquines de vending, cosa que permet guanyar seients.

Ara, els trens tenen 438 places, un 20% més que els trens actuals de la sèrie 112 que s'han readaptat, els coneguts com AVE "ànec". Renfe té previst arribar a les 581 places i fins a les 1.162 per tren, quan s'adaptin els vagons de la sèrie 106 o es creïn combois de doble composició.

Els preus dels bitllets partiran dels 7 euros per trajecte --5 euros per als menors de 14 anys--, amb una maleta de cabina i una bossa de mà i motxilla. Funciona amb un sistema dinàmic de preus que, segons Renfe, ofereix la millor tarifa disponible en cada moment, a partir de la qual el viatger pot afegir altres serveis, com la selecció del seient, canvis o anul·lacions de bitllets o dur equipatge addicional.

Renfe va idear aquest servei fa tres anys de cara a la liberalització del transport de viatgers en alta velocitat a l'Estat, que està vigent des del 14 de desembre passat. Renfe ha deixat de ser l'únic operador ferroviari de transport de viatgers. Des del mes de maig ha començat a competir amb Ouigo i l'any que ve s'hi afegirà ILSA, de Trenitalia i Air Nostrum.

ARXIVAT A:
MobilitatRenfeEconomia de butxaca
Anar al contingut