El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, durant la reunió del consell d'administració de l'ATM, el 13 de desembre del 201…
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, durant la reunió del consell d'administració de l'ATM, el 13 de desembre del 2018. (HORITZONTAL)

L'ATM invertirà 555 milions d'euros per substituir 42 trens de TMB amb presència d'amiant

ACN Barcelona.-L'Autoritat Metropolitana del Transport (ATM) ha aprovat aquest divendres invertir 555 milions d'euros en la substitució de 42 trens de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) de les línies 1 i 3 afectats per la presència d'amiant. El conseller de Territori i Sostenibilitat i president de l'ATM, Damià Calvet, ha explicat que "no hi ha perill per als usuaris ni el personal" però que "complica les tasques de manteniment". Els nous combois estaran disponibles d'aquí uns dos anys. L'operació estarà finançada en un 50% pel Banc Europeu d'Inversions (BEI) i les tres administracions consorciades de l'ATM hi faran aportacions al llarg dels pròxims 20 anys. Segons Calvet, l'operació no té "un impacte significatiu" per als pressupostos de l'ATM del pròxim 2019.

La decisió s'ha pres en base a un informe tècnic d'un grup de treball en què hi ha estat presents la mateixa ATM, l'Autoritat Metropolitana de Barcelona, la Direcció General de Transport i TMB, segons ha detallat Calvet, que ha afegit que les noves unitats, que s'encarregaran ara, substituiran les actuals, que tenen uns 30 anys d'antiguitat i unes tasques de manteniment més complexes.D'altra banda, el conseller ha assegurat que aquesta operació no suposa "cap contradicció" amb el pla de contenció que haurà de dur a terme l'ATM arran de la congelació de tarifes per a l'any que ve, després que les administracions consorciades no s'hagin posat d'acord en el darrer consell d'administració de l'any.Quant a l'afectació de l'amiant, el conseller ha reiterat que no hi ha cap perill per a usuaris i personal, mentre que la regidora de Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona i presidenta de TMB, Mercedes Vidal, ha afirmat que els controls que es practiquen a treballadors que hi han tingut un "potencial contacte" són en base a "criteris mèdics de salut" i per assegurar un "correcte control".Fins ara s'han fet reconeixements a més de 400 persones de la plantilla, de les aproximadament 800 previstes.Aquest dijous TMB ha assenyalat que ja ha finalitzat l'anàlisi de les mostres de pintura antisoroll en les caixes i els bastidors dels trens de les sèries 2000, 3000 i 4000 de les línies 1 i 3, amb el resultat de mostres positives en 94 de les 210 unitats examinades. "La substància detectada, en una baixa proporció, és un derivat de l'amiant que es troba en estat no friable (que no desprèn fibres) i ben conservat, raó per la qual no representa cap perill per a les persones usuàries ni per als empleats de l'operació", detalla TMB en un comunicat.

Anar al contingut