L'obra va ocupar durant un temps el centre de la plaça della Scala de Milà
L'obra va ocupar durant un temps el centre de la plaça della Scala de Milà

L'artista italià Salvatore Garau ven una escultura invisible per 15.000 euros

Una obra similar, titulada "Buda en contemplació", es va col·locar a la plaça della Scala de Milà amb una cinta blanca que delimitava l'espai ocupat per l'escultura

M. Josep Moya Actualitzat
TEMA:
Art

Salvatore Garau és un artista plàstic de 67 anys nascut a Sardenya que ha aconseguit l'atenció dels mitjans després de vendre una obra invisible per 15.000 euros. Alguns el consideren un geni que ha sabut vendre el buit. 

Però per Salvatore Garau, l'obra immaterial titulada "Io sono" (Jo soc) sí que existeix i és real, és a la ment del seu creador. Per justificar-ho recorre a la filosofia i a l'existència de Déu:

"El buit no és més que un espai ple d'energia i fins i tot si ho buidem, segons el principi d'incertesa de Heisenberg, el buit té un pes. Per tant, té una energia que es condensa i es transforma en partícules, que està en nosaltres. Després de tot, no donem forma a un Déu que mai hem vist?"

Una escultura similar, que Garau va titular "Buda en contemplació", va ocupar durant uns dies un espai privilegiat de la ciutat de Milà, la plaç della Scala, un centric espai on tothom que volgués podia admirar-la. Per facilitar l'observació de l'obra, es va delimitar amb cinta blanca al terra el quadrat de 150 centímetres de costat que ocupava la creació. 

 

L'escultura "Io sono" es va vendre el 18 de maig en una subhasta organitzada per Art-Rite de Milà, especialitzada en art contemporani. El preu de sortida era de 6.000 euros, però després d'una dura batalla entre diversos postors, finalment un comprador en va pagar 15.000. 

No se sap la identitat del comprador. Però l'artista sard ha donat instruccions completes de l'espai que ha de preparar per acollir l'obra: ha d'instal·lar-se en una casa particular dins d'una habitació lliure de qualsevol construcció i on es reservarà el centre per col·locar l'escultura dins un espai de 150x150 centímetres.

El comprador de l'escultura immaterial s'emporta a casa un certificat de garantia i d'originalitat de l'obra i s'estalvia despeses de transport. 

Salvatore Garau ha exposat a la Bienal de Venècia i a diversos museus d'art contemporani europeus
Salvatore Garau ha exposat a la Biennal de Venècia i a diversos museus d'art contemporani europeus (Salvatore_Garau)

Alguns analistes troben similituds entre la subhasta de l'obra de Salvatore Garau i la d'"Everydays - The First 5000 Days", l'obra NFT de Beeple (Mike Winkelmann), que es va vendre a finals de març per 58 milions d'euros a la sala Christie's:

L'obra, equipada amb NFT, també dona essencialment al propietari només un certificat de garantia. La diferència és que l'obra de Garau és completament invisible i no pot reproduir-se a les xarxes (sí que es pot reproduir l'espai que ocupa).

Els NFT (Non-Fungible Token) han revolucionat el món de l'art i de la comercialització de l'art i s'han convertit en un actiu que mou milions entre col·leccionistes. Ara està per veure si Salvatore Garau i altres artistes plàstics aconsegueixen obrir mercat per a les obres invisibles i immaterials com "Buda en contemplació" o "Io sono".

Salvatore Garau assegura que les seves obres són un exemple de llibertat perquè no necessiten demanar permisos als ajuntaments per instal·lar-se en espais públics, no comporten despeses de transport, manutenció o vigilància i es poden concebre i crear des del sofà de casa. En el cas de l'obra exposada al centre de Milà, Garau presumeix que a la ciutat no van veure ni l'escultura ni l'artista "però, malgrat tot, tots dos hi vam ser". Un altre avantatge, diu Garau, és que les seves obres "generen zero impacte ambiental". 

 

ARXIVAT A:
Art Itàlia
Anar al contingut