L'Alzheimer podria estar relacionat amb un bacteri que provoca una infecció dental
Les proteïnes tòxiques, en vermell, presents a les neurones, en groc (Cortexyme, Inc.)

Els investigadors creuen que calen més recerques per assegurar que influeix en l'aparició de la malaltia

Un bacteri que provoca una infecció dental podria estar implicat en l'Alzheimer, segons la recerca d'un equip internacional. Els investigadors també han demostrat que un fàrmac que actua contra aquest bacteri pot aturar la destrucció de neurones. L'estudi es publica a la revista "Science Advances".

Alguns estudis han permès detectar agents infecciosos en el cervell de malalts d'Alzheimer. Al juny científics nord-americans van publicar un estudi sobre la presència de virus de l'herpes en el cervell de malalts d'Alzheimer. Però no s'ha demostrat si uns bacteris o virus contribueixen a l'aparició o a la progressió d'aquesta malaltia, o si els que la tenen estan més predisposats a aquestes infeccions.

El nou estudi l'ha dut a terme un ampli equip internacional dirigit per Stephen S. Dominy, de Cortexyme Inc., una empresa privada amb seu a San Francisco. Els autors han descobert la presència del Porphyromonas gingivalis, el patogen que causa periodontitis, en el cervell de pacients amb Alzheimer.

També hi han detectat la presència de gingipaïnes, proteïnes tòxiques secretades per aquest bacteri. Els nivells de gingipaïnes afectaven les quantitats de la tau, una proteïna necessària per a la funció normal de les neurones, i la ubiquitina, que etiqueta les proteïnes danyades.

Un fàrmac per bloquejar la infecció

El bacteri P. gingivalis produeix la inflamació del periodonci, el teixit que aguanta les dents i que inclou, entre altres elements, les genives. Però també se l'ha identificat com a factor de risc en altres malalties inflamatòries, pulmonars i fins i tot cardíaques. Se n'ha trobat en nivells baixos en un 25% de les persones que no tenen cap infecció dental.

Els experiments en ratolins han demostrat que el bacteri havia arribat al cervell i que promovia la producció de beta amiloide, un component de les plaques que s'observen en els malalts d'Alzheimer.

Per intentar bloquejar la infecció i les seves derivacions, Cortexyme va dissenyar una sèrie de petites molècules que poguessin atacar les gingipaïnes. Els experiments preclínics van demostrar que amb un dels compostos, anomenat COR388, es reduïa la càrrega bacteriana, es bloquejava la producció de beta amiloide, disminuïa la inflamació de les neurones i es recuperaven cèl·lules nervioses de l'hipocamp, zona del cervell relacionat amb la memòria.

Un altre dels principals autors, Jan Potempa, de la Universitat de Louisville i de la Universitat Jagellònica de Cracòvia (Polònia), valorava així els resultats:

"Ara tenim proves fermes que relacionen P. gingivalis i Alzheimer, però cal més recerca abans d'assegurar que el bacteri està expressament implicat en la causa de la malaltia".

L'octubre de l'any passat Cortexyme va anunciar els resultats de la fase 1 d'un assaig clínic amb el COR388. Durant l'onzena conferència d'assajos clínics sobre Alzheimer va comunicar l'efecte positiu del fàrmac en les proves cognitives fetes a malalts d'Alzheimer que n'havien pres. L'empresa té previst realitzar les fases 2 i 3 de l'assaig durant el 2019. Inclouria persones amb Alzheimer en estadis entre lleugers i moderats.

CiènciaSalutAlzheimer