Flors en record de les víctimes del descarrilament en un pont pròxim al lloc de l'accident. (Foto: EFE)
L'accident ha deixat 78 víctimes mortals i 81 persones continuen ingressades. (Foto: EFE)
Santiago de Compostel·la

L'altre maquinista del tren de Santiago no era a la cabina en el moment del descarrilament

Javier Illanes Álvarez, de 47 anys, l'altre maquinista que viatjava al tren quan hi va haver el descarrilament, no se n'explica les causes. Illanes ha explicat al jutge que quan cobreix aquell tren comença a frenar dos o tres quilòmetres abans d'arribar al revolt.

RedaccióActualitzat
L'altre maquinista que viatjava al tren que va descarrilar prop de Santiago de Compostel·la no era a la cabina en el moment de l'accident. Es tracta de Javier Illanes Álvarez, de 47 anys, que va portar el comboi fins a Ourense, on José Francisco Garzón el va rellevar i va prendre el comandament. El sumari del cas recull el testimoni d'Illanes davant del jutge, a qui, segons avança el diari "El País", va explicar que va sortir de la cabina perquè es va encendre un indicador que calia reiniciar un convertidor d'aire condicionat.

Se'n va anar a resoldre l'avaria i va confirmar per telèfon amb Garzón que l'indicador s'havia apagat. Llavors, se'n va anar a la cafeteria i quan es va adonar que estaven a punt d'arribar a Santiago va tornar a comprovar l'estat de l'avaria que havia reparat feia una estona. En aquell moment, hi va haver el descarrilament. Illanes, per tant, no pot explicar què va provocar la distracció de Garzón, la principal incògnita de la investigació. Illanes, però, sí que va explicar al jutge, segons "El País", que no va percebre cap avaria o anomalia que hagués pogut produir l'accident, del qual no s'explica les causes.

Una altra dada rellevant que aquest maquinista hauria explicat al jutge és que és ell qui fa habitualment fa l'últim tram del trajecte, el d'Ourense a Santiago, i que el va descriure com "un tram delicat perquè s'ha de reduir molt la velocitat". També va explicar que "quan veig que m'acosto al punt ja redueixo la velocitat de manera més o menys mecànica i intuïtiva". Segons Illanes, a més, "es tracta d'una reducció tan important que habitualment intento fer una frenada de confort, és a dir, que uns dos o tres quilòmetres abans d'arribar-hi començo a frenar de manera esglaonada". Això és justament el que no va fer Garzón, que ha admès que no era conscient del punt on era i que quan va frenar ja era massa tard.
ESPECIALS RELACIONATS
Anar al contingut