Zona verda de Barcelona
Aparcar a la zona verda i la zona blava no s'apujarà pels cotxes amb el distintiu ECO (ACN)
Barcelona

L'Ajuntament de Barcelona vol que els cotxes contaminants paguin més per aparcar

El ple del consistori comença els tràmits per aprovar la proposta de taxes i impostos per al 2020, que inclou increments a les zones blaves i verdes, i en la taxa de terrasses

RedaccióActualitzat

Estacionar a la zona blava o verda de Barcelona si tens un vehicle contaminant o tenir un local amb terrassa podria ser més car a partir del 2020. En el plenari de l'Ajuntament d'aquest divendres s'ha aprovat iniciar els tràmits per modificar les taxes i els impostos de la ciutat.

L'increment de les taxes és, segons el govern municipal, per fer front a l'emergència climàtica i regular millor l'espai públic. Els restauradors que tenen terrasses en les zones més transitades pagaran més, i s'incrementa la tarifa de la zones blava i verda, de manera que els vehicles que més contaminen pagaran més.

Aquestes són algunes de les mesures de la proposta d'ordenances fiscals per al 2020 que el govern d'Ada Colau, alcaldessa de la ciutat, vol aprovar en el plenari del mes de desembre.

Contempla també altres increments, com el de la grua municipal, la taxa de clavegueram o l'impost sobre construccions, instal·lacions i obres (ICIO). D'altra banda, l'impost de béns immobles (IBI) s'adequa als nous valors cadastrals.

Abans del ple ha pres possessió Francina Vila, nova regidora de Junts per Catalunya, després que Joaquim Forn hagi quedat inhabilitat per la sentència del Tribunal Suprem.

La sentència i la resposta que hi ha hagut als carrers de Barcelona han protagonitzat la part final del ple. Ha quedat aprovada la proposició presentada per ERC i Junts per Catalunya en la qual es rebutgen les condemnes i s'exigeix la posada en llibertat dels polítics i activistes empresonats.
 

Francina Vila pren possessió com a regidora de l'Ajuntament de Barcelona (Font: ACN)


Com més contaminant sigui el cotxe,  més es pagarà per aparcar

Actualment, el preu d'estacionar en zona blava o zona verda depèn del barri de la ciutat. A partir del gener, la voluntat és afegir la variable del tipus de vehicle segons les etiquetes ambientals que tingui. Com més contaminant, més s'haurà de pagar.

A partir del gener, el tiquet costarà més per a tots els vehicles, excepte els que tinguin el distintiu ECO. Els vehicles de zero emissions no pagaran a la zona blava.

El màxim passarà a ser de 4,25 euros per hora en el cas d'ús forà d'algunes zones verdes i de 3,75 en zona blava. A més, aquesta deixarà de ser gratuïta de les dues a les quatre de la tarda.

Pels residents, s'elimina la bonificació que tenien els conductors que no havien estat multats i es pagarà el mes d'agost.


Tenir una terrassa, fins a set vegades més car

La proposta es basa en una classificació segons l'ús de l'espai públic. Així, a les zones més preuades i amb més terrasses s'incrementa de manera considerable la taxa. En canvi, a les zones més deprimides econòmicament, disminueix.
 


A la zona de la Sagrada Família, per exemple, es multiplica per 7 la taxa per tenir una terrassa i els preus s'igualen amb els de les àrees més cares de la ciutat, com el passeig de Gràcia o la part superior de la Rambla.

A passeig de Gràcia, per tenir una taula amb quatre cadires es paga una taxa de poc més de 30 euros al mes i, amb la nova ordenança, es pagarien més de 130 euros.

En canvi, tenir una terrassa a la Via Júlia o a Cristòfol de Moura serà més barat perquè en zones perifèriques com el Besòs o Nou Barris la taxa es rebaixa.

El sector assumeix que la mesura suposarà un augment de preus. "Això, al final, repercutirà al client. Haurem d'apujar preus i les terrasses són molt importants", ha afirmat un restaurador de Sant Andreu.


Altres mesures

La proposta de BComú i el PSC recull l'adequació de l'IBI als nous valors cadastrals i eliminar-ne els topalls, amb un increment mitjà de l'impost del 5,46%. També vol apujar el preu de la grua un 17%, i que arribi als 173 euros.

Amb l'aprovació al ple ordinari d'aquest divendres s'obre un termini de dos mesos per negociar millores i canvis amb la resta de grups municipals abans de la seva aprovació definitiva, que s'hauria de produir al ple del mes de desembre.

El govern municipal ha superat el primer tràmit amb l'abstenció d'ERC i JxCat i els vots contraris de Cs, PP i Barcelona pel Canvi. L'oposició considera excessiva la proposta d'apujada de taxes.

ARXIVAT A:
MobilitatAda Colau
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut