Barcelona

L'Ajuntament de Barcelona demana retirar punts del carnet als conductors contaminants

La Direcció General de Trànsit no contempla aquesta mesura perquè només es preveu, diu, per a infraccions que afecten la seguretat viària

Actualitzat

L'1 de gener entrarà en vigor la zona de baixes emissions de Barcelona, ZBE, en la qual s'aplicaran restriccions als vehicles més contaminants. Malgrat això, l'Ajuntament de Barcelona reconeix que aquestes mesures seran insuficients i reclama un compromís valent del sector industrial, econòmic i dels poders polítics.

Barcelona té tres vegades més trànsit que Londres

 

Punts del carnet

El regidor d'Emergència Climàtica i Transició Ecològica de l'Ajuntament de Barcelona, Eloi Badia, ha avançat a "Els matins" de TV3 que vol demanar a la Direcció General de Trànsit, DGT, que incomplir reiteradament la restricció per baixes emissions comporti perdre punts del carnet.

"No serà suficient la zona de baixes emissions en temes de salut, no serà suficient en temes d'emissions. L'altre dia calculàvem que només el pont aeri Barcelona-Madrid tindria un impacte similar a la ZBE de Barcelona. I ho tenim connectat amb tren, amb una connexió ferroviària. Necessitem que no només les administracions, sinó també que s'impliqui tot el sector econòmic i industrial d'aquest país."

"Demanarem a l'Estat espanyol que reguli què vol dir el delicte ambiental i de la salut, i fins i tot la possibilitat de retirada de punts davant de la reincidència."

De moment, però, sembla una proposta de curt recorregut perquè la Direcció General de Trànsit ja ha dit que ni parlar-ne, que la retirada de punts només es preveu per a infraccions que afecten la seguretat viària.
 

Eloi Badia, en la seva intervenció a "Els matins" de TV3

 

Altres mesures i implicació

Badia també ha reconegut que l'estudi ambiental de l'Ajuntament apunta que la Zona de Baixes Emissions no serà suficient per assolir els objectius de la UE. En aquest sentit ha afegit que s'estudien altres mesures, com el peatge urbà o mesures específiques per a les escoles o  famílies amb rendes més baixes.

Esquerra Republicana negocia amb el govern que, durant 2 anys, puguin seguir circulant els vehicles de les famílies vulnerables que no tinguin alternativa de transport públic.
 

 

Badia ha dit que el problema de la contaminació no se solucionarà només amb un "pla renove", i ha apel·lat Generalitat i Estat a invertir més en transport públic, especialment interurbà. El regidor ha recordat que Barcelona té tres vegades més trànsit que Londres.

"Hem de reduir un 50% el vehicle que té ara mateix la ciutat, i això encara ens situaria lluny de Madrid o de Londres."

Sobre el filtre per reduir l'efecte contaminant d'alguns vehicles, que han proposat els transportistes, Badia ha dit que és competència de la DGT i que, de moment, només s'està parlant de vehicles pesants.

Dues mil al·legacions

Aquest dimarts, el ple de l'Ajuntament ha d'aprovar l'ordenança per a l'aplicació d'aquesta mesura, que ha d'entrar en vigor l'1 de gener. El govern municipal estudia les gairebé dues mil al·legacions que s'han presentat.

La zona de baixes emissions de Barcelona i la seva àrea metropolitana desperta recels entre els transportistes, que han presentat al·legacions a l'ordenança municipal que l'ha de regular. A la ciutat afecta uns 25.000 vehicles professionals, pels quals demanen més flexibilitat a l'administració per tenir més temps per adaptar-se a la nova situació.

Els ecologistes, en canvi, demanen mesures més contundents, com un peatge per circular per la ciutat.

 


L'Ajuntament de Barcelona també haurà de decidir sobre els horaris d'aplicació de la zona de baixes emissions: mentre algunes al·legacions reclamen que la restricció sigui també durant les nits i els caps de setmana, altres volen que es deixi circular els vehicles més contaminants els divendres a la tarda.

 

 

ARXIVAT A:
ContaminacióCrisi climàticaZBE BarcelonaSalut
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut