L'agència europea d'aviació tampoc obliga a deixar seients buits als avions
Un passatger procedent de Londres a l'aeroport del Prat, el 15 de maig (EFE/Alejandro García)

L'agència europea d'aviació tampoc obliga a deixar seients buits als avions

El protocol amb les noves condicions per volar remarca l'ús de mascareta, higiene estricta i distància física quan sigui possible

RedaccióActualitzat

Les companyies aèries espanyoles demanen que Espanya apliqui el protocol de l'Agència de Seguretat de l'Aviació de la Unió Europea (EASA) i el Centre Europeu per a la Prevenció i Control de Malalties (ECDC), que diu com hem de volar a partir d'ara.

Igual com va fer la Comissió Europea, la guia d'EASA i ECDC no obliga a deixar seients buits per garantir la distància física a dins els avions.

Higiene, mascareta i distància... sense seients buits obligatoris

A més d'establir mesures genèriques de distància -el document parla d'1,5 metres- i higiene de mans, el protocol només permet entrar a l'aeroport als que han de volar. Només es farien excepcions amb les persones que necessitin acompanyament, com passatgers amb mobilitat reduïda o menors.

No s'obliga a fer control de temperatura, però, si es decideix fer-ne, es recomana fer-lo just entrar a les instal·lacions aeroportuàries, tot i que s'admet que els contagiats poden ser asimptomàtics. Sí que s'estableix que els passatgers hagin d'informar si tenen la Covid-19 abans d'embarcar-se i se'ls alerti de les conseqüències d'una declaració falsa.

Dins de l'avió, no s'obliga a deixar seients buits encara que, si és possible per la quantitat de passatge, cal fer-ho. Es permet a les unitats familiars asseure's de costat. Si no es pot garantir la distància, s'esmenten les mesures de precaució: higiene estricta de mans, mascareta i tapar-se amb un mocador o amb el colze en tossir o esternudar.

Això sí, cal garantir mascaretes per a tothom i canviar-les cada quatre hores, un aspecte que han de tenir en compte els passatgers, segons la durada del viatge. Però no només ells, perquè les aerolínies han de tenir prou mascaretes a bord per proveir els passatgers, sobretot en els trajectes molts llargs.

La distància s'ha de garantir també en l'embarcament i desembarcament. Es proposen idees com fer servir més autobusos per als moviments o que s'entri i surti de l'aparell per files, sense que es faci una cua compacta.

L'agència europea d'aviació tampoc obliga a deixar seients buits als avions
Dos homes s'abracen a l'aeroport de Manises, a València, aquest dijous (EFE/Manuel Bruque)

 

També cal rentar-se freqüentment les mans i desinfectar les cabines i superfícies, així com ventilar els espais, amb aire fresc si és possible.

Es recomana evitar tocar les superfícies, fent servir processos electrònics com el "check in" amb el mòbil, per exemple.

Es considera que els filtres d'aire són eficients per fer front a les partícules de coronavirus dins de la cabina.

Cal reduir "al mínim necessari" els serveis que s'ofereixen a bord. Bàsicament, menjar i begudes, preferentment envasats.

Sobre els serveis no essencials dels aeroports, estableix que primer podran obrir els que permetin la distància física. Si no estan oberts, cal garantir aigua de franc per als usuaris.

Si un passatger presenta símptomes durant el vol, s'ha de procurar aïllar-lo. Els passatgers asseguts fins a 2 seients més enllà es consideraran contactes i se'ls ha de fer seguiment si es confirma el positiu.

La guia demana que cada aeroport nomeni un coordinador de l'aplicació de les mesures preventives i que s'informi de manera clara els passatgers de les mesures que cal prendre.

Les aerolínies ho aplaudeixen

Agrupades a ALA, l'Associació de Línies Aèries, prop de 80 companyies que funcionen a Espanya han manifestat el suport al protocol plantejat "que trasllada la confiança al passatger que volar és segur", ha explica Javier Gándara, president d'ALA. El directiu ha afegit que l'aviació "té una llarga experiència en la gestió de riscos en matèria de seguretat".

ALA defensa que l'avió és el "transport col·lectiu més segur fins i tot en temps de Covid-19" perquè l'aire "està en permanent circulació i es renova cada 2-3 minuts".

Per renovar l'aire, es fan servir filtres HEPA, que "eliminen el 99,9% de partícules com bacteris, fongs i virus de la mida del coronavirus".  

 

 

ARXIVAT A:
Coronavirus Aeroports
Anar al contingut