L'aerolínia Qantas demana als gerents que facin de maleters per falta de personal
L'aerolínia australiana demana, com a solució desesperada, voluntaris per oferir serveis a terra després d'acumular mesos de queixes per retards, cues i pèrdues d'equipatge
L'aerolínia australiana Qantas ha demanat als gerents que s'ofereixin com a voluntaris per fer costat als treballadors de terra. Després de la pandèmia, el personal escasseja i falten mans per escanejar, carregar i descarregar l'equipatge dels clients.
Una "solució" recollida en un memoràndum intern de la companyia que va adreçar a un centenar de gerents com a part d'un "pla de contingència".
Se'ls proposa que dediquin entre tres i cinc dies a la setmana, en els pròxims tres mesos, a alleujar les pressions per falta de personal. Qantas va acomiadar més de 1.600 operaris durant el període àlgid de la covid, sobretot a partir del novembre del 2020, quan Austràlia va tancar les fronteres.
Ara ha de fer mans i mànigues per gestionar l'impacte a la logística de l'aerolínia i els serveis als passatgers als aeroports. A partir de març d'aquest any, el trànsit de passatgers va anar recuperant-se progressivament.
No cal experiència
El director d'operacions de l'aerolínia, Colin Hughes, responsable de traslladar la insòlita proposta, ha aclarit que les persones que s'ofereixin voluntàries "seran formades i assignades a tocar de la rampa" als aeroports Sydney i Melbourne, tal com recull el mateix memoràndum.
"Qantas no demana experiència als gerents que es presentin voluntaris, però sí que siguin capaços de moure maletes i paquets de fins a 32 kg."
No obstant això, un portaveu de la companyia ha precisat que aquesta iniciativa ja és habitual durant períodes d'activitat intensa, com per Setmana Santa, en què s'impliquen dos centenars de caps d'oficina en tasques logístiques.
"Tenim clar que el nostre rendiment operacional no ha estat a l'alçada de les expectatives dels nostres clients i dels estàndards que esperem donar."
La companyia, primer, va externalitzar els serveis de terra, però el Tribunal Federal Australià va considerar en dues sentències, el 2021 i el maig passat, que la mesura adoptada era il·legal.
Problemes que venen de lluny
A aquest últim memoràndum, per tant, el precedeixen múltiples conflictes laborals i amb la justícia. El sindicat Unió de Treballadors del Transport s'ha afanyat a criticar aquesta nova mesura de Qantas, empresa privatitzada entre 1993 i 1997.
Els representants dels treballadors es refermen en la il·legalitat de la subcontractació i exposen que els acomiadaments massius s'han pagat cars. Ara, segons indiquen, hi ha prop de 2.000 treballadors acomiadats el 2020 que podrien gestionar els equipatges.
En una piulada a Twitter insta la companyia a recontractar-los:
.@Qantas' given the game away. Bringing corporate ring-ins to work in luggage rooms is an admission the Joyce model of illegal outsourcing just doesn't work. There's nearly 2,000 workers sacked in 2020 who could do this work. Put them back to work. #auspol https://t.co/6IaPRhoWqA
TWU Australia (@TWUAus) August 7, 2022
Qantas ha apel·lat la decisió del Tribunal Federal i ha de fer front a les reivindicacions dels treballadors de l'empresa subsidiària Dnata, que fins ara oferia els serveis de terra, amb amenaces de vaga per impagament i incompliment laboral.
En els últims mesos, els problemes logístics de Qantas i la seva filial de baix cost, Jetstar, han despertat queixes furibundes d'usuaris afectats pels retards en els vols nacionals i internacionals, llargues cues als aeroports i pèrdua de maletes.