El rei Felip VI i família amb la cúpula de l'armada davant del submarí S-81 Isaac Peral, aquest dijous a Cartagena (Foto: Casa reial)

L'accidentada història de l'Isaac Peral, el submarí espanyol amb sobrecost milionari

El projecte es va començar el 2005 i el 2013, quan ja s'estava acabant la construcció, es va haver de refer perquè pesava tant que no hagués flotat

RedaccióActualitzat

Finalment, el nou submarí de l'exèrcit espanyol, l'S-81 Isaac Peral, ja està a punt per ser avarat, amb 10 anys de retard i un sobrecost de 1.800 milions d'euros.

Aquest dijous s'ha fet la cerimònia oficial a les drassanes de Navantia, a Cartagena, presidida pel rei d'Espanya, Felip VI, i la seva filla, la princesa Elionor.

Ha estat aquesta l'encarregada de tallar un cinta que ha alliberat una ampolla de vi negre preparada perquè es trenqués contra el casc del submarí.

El rei Felip VI i la princesa Elionor, aquest dijous després de tallar la cinta


"Un programa vital"

El cap de l'estat major de l'Armada, Antonio Martorell, ha fet una lectura positiva del procés que ha portat a completar el primer submarí de la sèrie S-80:

"És una fita de gran transcendència en un programa vital per a la defensa d'Espanya i la indústria nacional."

Per la seva banda, la ministra de Defensa, Margarita Robles, ha assegurat que "Espanya és un exemple per a Europa i per al món":

"Avui és un dia històric, perquè fem que les nostres forces armades siguin cada dia més potents."

A la cerimònia s'hi ha convidat els ambaixadors del Marroc, de Grècia, d'Austràlia, del Canadà i de l'Índia, país que té aparaulada la compra de 6 submarins de Navantia.

Operaris de Navantia treballant en el S-81 Isaac Peral, el 15 d'abril a Cartagena (EFE)


Propulsat per hidrogen

Aquesta empresa pública, creada el 2005 pel SEPI, va començar el projecte de construir els submarins de la sèrie S-80 el mateix any de la seva creació.

Són submarins de fabricació totalment espanyola, considerats "convencionals", perquè no estan propulsats per energia nuclear, tot seguint el manual d'enginyeria de sistemes de la NASA.

La propulsió és elèctrica, amb electricitat generada per una pila de combustible que funciona amb oxigen i hidrogen extret de bioetanol, cosa que li ha de permetre estar 3 setmanes seguides en immersió.

L'empresa ha destacat que només hi ha nou països amb capacitat per construir submarins d'aquesta magnitud: els Estats Units, França, el Regne Unit, Alemanya, Suècia, Rússia, Japó, la Xina i Corea del Sud.


Anys d'endarreriment

Fa 8 anys, el 2013, quan ja s'estava completant la construcció del S-81, amb el motor elèctric principal i la pila de combustible instal·lats, es va haver de replantejar el projecte.

El motiu és que el pes final excedia la capacitat del casc, que no podria flotar, i la solució va ser allargar-lo fins als 81 metres.

Això va anar provocant endarreriments en el projecte, que el 2018 va exigir també l'ampliació dels molls de la base des de la qual operaran els submarins, a Cartagena, perquè no hi cabien.

Tot plegat ha duplicat el pressupost del projecte, que ara s'acosta als 4.000 milions d'euros.

La setmana que ve està previst avarar el nou submarí a l'aigua, i començarà una llarga fase de proves de dos anys, primer al port i després a mar obert.

La previsió actual és que l'exèrcit en pugui disposar a partir del març del 2023, i fins al 2028 aniran arribant els altres 3 submarins bessons que ara estan en procés de fabricació.

 

 

ARXIVAT A:
Felip VIExèrcit espanyol
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut