Després de la publicitat pots interactuar amb el player amb els següents botons Instruccions per interactuar amb el player

La xinesa Great Wall es retira i fa perillar la reindustrialització de Nissan a Catalunya

Tot i duplicar-se les ajudes públiques, el grup xinès descarta l'última oferta: gairebé 500 milions d'inversió amb uns 200 milions d'ajuts

RedaccióActualitzat
TEMA:
Nissan

Cop dur als plans per reindustrialitzar les plantes de Nissan a Catalunya, que pararan màquines demà passat. No hi ha hagut sorpresa d'última hora i, tal com apuntava TV3 ara fa dues setmanes, l'empresa xinesa Great Wall Motors ha fet marxa enrere.

Amb els xinesos fora de l'equació, ara sindicats i administració recuperen el pla B: l'anomenat hub, que aplega diferents empreses al voltant del cotxe elèctric i s'obre una cursa de projectes, també logístics, en què les promeses de llocs de treball es multiplicaran. Els treballadors hauran d'acabar decidint quina és la seva opció preferida.


Per què diu no Great Wall?

Els xinesos van interessar-se fa uns mesos per quedar-se a la Zona Franca per desembarcar a Europa. Tot semblava encarrilat. Però de sobte, fa menys d'un mes, Great Wall va enviar una carta explicant que ara ja no volien fabricar 150.000 cotxes, sinó el doble, i que Nissan Barcelona els quedava petita. Un moviment que no se sabia si era un farol per aconseguir més ajudes públiques o anava de debò.

En tot cas, ho van aconseguir. Segons ha pogut saber TV3, les administracions van fer una nova oferta duplicant les ajudes fins als 200 milions d'euros, sempre que Great Wall també invertís més. En total, era un pla de gairebé 500 milions d'euros, en què aproximadament el 40% venien de fons públics. La nova oferta també contemplava una rebaixa del lloguer dels terrenys per part del Consorci de la Zona Franca i la predisposició dels sindicats a negociar condicions laborals.

Però ni així. Great Wall avui ha enviat una carta en què diu que abandona el procés, i no ha accedit ni a fer una reunió telemàtica amb la ministra Reyes Maroto i el conseller Roger Torrent. Una reunió que es buscava des de les administracions des de fa setmanes.

El conseller Torrent ha assegurat que l'empresa ha comunicat per carta que la planta de la Zona Franca els queda petita, i que el grup prefereix construir-ne una de nova adequada a les seves necessitats.


Futur incert

D'aquesta manera, es redueixen les expectatives per aconseguir recol·locar tota la plantilla de Nissan, quan aquest dimecres sortirà l'última pickup de la Zona Franca i falten dues setmanes per al cessament definitiu de l'activitat, el 31 de desembre.

Els comitès d'empresa de Nissan han insistit en la necessitat d'activar els plans alternatius que ja s'estaven preparant per donar-li una alternativa. Es tracta, entre d'altres, d'un hub de descarbonització impulsat per QEV, que agruparia empreses especialitzades en el vehicle elèctric més petites i que ara s'havia assignat al centre de Sant Andreu. El fabricant de motos Silence, propietat d'Acciona, es quedaria amb Montcada.

Una segona opció que hi ha sobre la taula és la de la belga Punch, que vol fabricar els mateixos models que feia Nissan però amb variacions de motor i disseny.

ARXIVAT A:
Nissan
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut