La variant de Vallirana: 15 anys d'obres i 30 de reivindicacions veïnals

A les 12 han deixat passar els primer cotxes i camions pel túnel de la variant, un tram de 3 km de carretera que ha costat 176 milions

RedacccióActualitzat

Oberta al trànsit la variant de Vallirana després de més de 30 anys de peticions dels veïns. Té només tres quilòmetres i han trigat 15 anys a acabar-la. Reduirà el pas dels 20.000 vehicles que cada dia travessen el centre de la població, 4.000 dels quals són camions.

 

A les 12 han deixat passar els primer cotxes i camions pel túnel de la variant, un tram de 3 km de carretera de la B-24 que inclou un túnel doble i ha costat 176 milions. 

 

30 anys de reivindicació veïnal 

El 25 d'abril de 1992, una manifestació de veïns de Vallirana, Cervelló, Corbera i la Palma va demanar la construcció d'una variant per esquivar les cues que es formaven diàriament a la Nacional 340. 

 

5 anys després, el febrer del 1997, més protestes. En aquest cas, contra l'ajornament de la construcció de la variant.

Manifestacions i més manifestacions

Les protestes van continuar. L'any 1998, unes 2.500 persones convocades per la Plataforma Prou Cues a la N340 van tallar l'autopista A-2 al pont de Molins de Rei, amb retencions en tots dos sentits de la marxa. 

 

Finalment, el 2004 van començar les obres. Amb un acte inaugural deslluït perquè coincidia amb campanya electoral. 

 

Pocs mesos després, el febrer del 2005, el Ministeri de Foment les va parar al·legant inestabilitat del terreny. Les obres es van parar sota l'efecte del "cas Carmel". El ministeri les va parar, en descobrir-se unes mines de guix i plom en el tram on s'havia de començar a excavar el doble túnel de 1.200 metres.

 

Endarreriments i aturades intermitents

Els problemes econòmics i el desinterès per part de l'administració central han estat constants. Paral·lelament, la mobilització veïnal va continuar. 

Les obres de la variant de Vallirana es van parar per enèsima vegada l'any 2011. Foment va dir que s'havien acabat els diners que hi havien assignat per aquell any, i els treballs previstos ja s'havien acabat. Al poble van lamentar aquest retard i els preocupava la inseguretat que suposava tenir un túnel a mig fer.

El mes de març del 2012, els ajuntaments de Vallirana, de Cervelló i de Subirats, els consells comarcals de l'Alt Penedès i del Baix Llobregat, i representants de PIMEC, CCOO, UGT i de l'Associació per la Promoció del Transport Públic es van reunir per exigir l'acabament de les obres de la variant de Vallirana el 2013. 

Finalment, l'any 2016, es comença a veure la llum al final del túnel. S'acaba el primer dels dos túnels que passaran per sota de Vallirana. Però encara faltaven tres anys més.

Fins que avui, sí, hi ha pogut passar el primer cotxe. Han estat 15 anys d'obres. I 30 anys de reivindicacions veïnals.

ARXIVAT A:
InfraestructuresMobilitat
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut