"Combatre junts o patir sols", una de les pancartes a la manifestació de París (Reuters/Gonzalo Fuentes)
"Combatre junts o patir sols", una de les pancartes a la manifestació de París (Reuters/Gonzalo Fuentes)

La vaga per les pensions paralitza França i atura la connexió per tren amb Catalunya

Avui continua la vaga que aquest dijous ha acabat amb incidents i prop d'un centenar de detinguts

RedaccióActualitzat

França es manté paralitzada. Aquest divendres continua la vaga, l'endemà de les multitudinàries protestes contra els plans de Macron de reformar el sistema de pensions. A París, les mobilitzacions aquest dijous van acabar amb incidents i gairebé un centenar de detinguts.

L'aturada va tenir un gran seguiment als transports i a l'ensenyament. La capital francesa va viure una de les manifestacions més grans dels últims anys, també amb aldarulls de grups radicals. A tot el país es van mobilitzar unes 800.000 persones.

No es tracta d'una vaga general, sinó d'una aturada contra la reforma de les pensions que promou el president francès, Emmanuel Macron.

La reforma vol simplificar el sistema actual, amb 42 règims diferents, i canviar-lo per un "sistema universal" de jubilació per punts en què cada euro cotitzat doni els mateixos drets en el moment de jubilar-se.

Aquest canvi implica acabar amb els beneficis dels treballadors d'algunes empreses públiques de transport, com els dels ferrocarrils (SNCF) o els de la xarxa de l'àrea metropolitana de París.


Sense trens entre França i Catalunya

Per aquest motiu, la mobilització de protesta afecta sobretot el transport públic i, en canvi, molt menys el transport aeri.

 

Molt pocs passatgers, aquest dijous, a l'estació de Montparnasse, a París (EFE/Christophe Petit Tesson)

Afecta també les connexions amb Catalunya, sobretot les ferroviàries, que han quedat suspeses durant 4, 5 o 6 dies.

 

 

L'afectació és menor en les connexions aèries: Aena, el gestor aeroportuari espanyol, ha informat que, fins a les 7 de la tarda d'aquest dijous s'havien anul·lat 10 vols de l'aeroport del Prat. En total, 23 a tot Espanya, que afecten els aeroports de Madrid, València, Sevilla i Màlaga. A més, recomana a les persones que han de viatjar a França que consultin la seva companyia aèria.


Una vaga que pot durar dies 

La vaga l'han convocada els sindicats CGT, FO, FSU, Solidaires, UNL i UNEF, que consideren que la reforma defensada per Macron, a la pràctica, suposarà una rebaixa de les pensions i "degradarà els drets de tots".

El secretari d'Estat de Transports, Jean-Baptiste Djebbari, reconeix que la vaga pot durar dies. De moment s'ha allargat fins aquest divendres però no es descarta que es mantingui per aquest cap de setmana.

En declaracions a la ràdio Europe 1, el secretari general del sindicat FO, Yves Veyrier, ha declarat: "No vull que la vaga duri, perquè vull que siguem escoltats."

Tot i l'alteració de la vida quotidiana que suposa una aturada com aquesta, la majoria dels francesos pensen que està justificada: 7 de cada 10 segons una enquesta elaborada per l'institut Odoxa-Dentsu i publicada pel diari Le Figaro.

 

Manifestació multitudinària a Marsella contra la refoma de les pensions del president Macron (EFE/Guillaume Horcajuelo)

Aquest dijous, a tot França, oficialment, hi havia convocades 245 manifestacions.

La principal ha estat a París, a partir de les dues de la tarda.
 

Manifestació contra la reforma de les pensions, al matí, a Marsella (EFE/Guillaume Horcajuelo)

 

Policia a París durant la manifestació i els aldarulls que hi han hagut (Reuters/Christian Hartmann)

Només a la capital francesa hi havia mobilitzats 6.000 agents de la Policia Nacional francesa i de la Gendarmeria, i 180 agents motoritzats. El Ministeri de l'Interior preveia la presència de "rebentadors" i d'Armilles Grogues radicals.

De fet, la manifestació ha pogut caminar molt poc; de seguida, grups de radicals, els coneguts "black blocs", han començat a trencar aparadors, a cremar material urbà i a enfrontar-se amb les forces de seguretat.

En alguns moments, els manifestants no sabien què fer, però al final s'han desviat per altres carrers per evitar els violents i han continuat la marxa fins al final.

Però els enfrontaments amb la policia han continuat durant força hores a la plaça de la República amb forces detencions i destrosses importants.


La Torre Eiffel, tancada

A París, molts turistes també han notat la jornada de vaga perquè no han pogut visitar una de les icones de la ciutat: la torre Eiffel.

 

 


Ni TGV, ni trens, ni metro, gairebé

Amb motiu de la vaga només han funcionat el 10% dels TGV i dels trens de llarg recorregut , i el 20% dels trens regionals, els TER (Transport Express Regional).

 

Andana buida de l'estació de Montparnasse, a París (EFE/Christophe Petit Tesson)

A París, han circulat el 10% de les línies dels rodalies de París (RATP) i el metro ha tingut 10 línies tancades. Només n'hi havia dues d'obertes, que funcionaven de manera automàtica, sense conductor.

Els autobusos tampoc funcionaven.

 

 

Es preveu que la vaga, a la SNCF, pot durar uns quants dies.

 

Accesos al metro precintats a l'estació de Chatelet de París (EFE/Julien de la Rosa)

Amb tot, a les línies de transport que circulaven no hi havia problemes per excés de passatgers, sinó tot el contrari: hi circulaven menys persones que habitualment.

La circulació rodada tampoc no ha estat caòtica ni presidida pels embussos de trànsit tan comuns a París i la regió d'île-de-France: circulaven menys cotxes dels que ho fan en un dia feiner qualsevol.

En previsió de la vaga, algunes persones han optat per la bicicleta.


Escoles tancades

Un altre factor que segur que ha fet disminuir la mobilitat és el seguiment de la vaga per part de l'ensenyament. Fonts sindicals xifren entorn a un 70 per cent la incidència de la vaga a la primària, i calculen una incidència semblant en la secundària.

Bernadette Groison, secretària general de la FSU, ha declarat que "no havia vist mai" una mobilització com aquesta a les escoles i instituts.

ARXIVAT A:
FrançaMobilitat
VÍDEOS RELACIONATS
Anar al contingut